RECENZIA: Chris Carter – Dvojitý kríž

ORIGINÁLNY NÁZOV: The Crucifix Killer
PREKLAD: Patrik Roľko
ROK VYDANIA: 2018
ŽÁNER: Detektívka
POČET STRÁN: 376

„Vedel, že keď ho začuje, znamená to len jedno – ďalšiu zohavenú mŕtvolu.“ (str. 9)

Los Angeles, Kalifornia. V opustenom dome na predmestí sa nájde zmrzačené telo mladej ženy. Na miesto činu je povolaný detektív Hunter so svojím novým parťákom Garciom. Stačí jediný pohľad a je im jasné, že vrah sa so svojou obeťou rozhodne nemaznal.

Zároveň si dal maximálne záležať a nezanechal žiadne stopy. Jedinou indíciou je dvojitý kríž vyrytý na zátylku obete, s ktorým sa už polícia v minulosti stretla. Ide totiž o známy podpis sériového vraha pod menom Krucifix, ktorý však bol už pred dvoma rokmi popravený.

Nočná mora sa vracia, obete pribúdajú a detektívi sa dostávajú do zúfalej situácie. Nájsť totiž súvislosť medzi jednotlivými obeťami sa zdá priam nemožné. Je skutočný vrah ešte stále na slobode? Alebo ide o napodobnovateľa, ktorý sa vydal po stopách pôvodného vraha?

„Pre Garciu sa nočná mora iba začala. Pre Huntera bola tou najhoršou zo všetkých – tou, ktorá sa vracia.“ (str. 75)

Detektívnu sériu z pera amerického spisovateľa Chrisa Cartera som evidovala už pred pár rokmi na českom knižnom trhu. Mala, a stále má, výborné ohlasy čitateľov. Keďže však osobne preferujem čítanie v mojom rodnom jazyku, verila som, že sa raz dočkáme aj slovenského prekladu. Veľmi ma potešilo, keď sa tejto úlohy zhostilo vydavateľstvo Aktuell, a hneď som sa rozhodla siahnuť po prvom diele tejto série s názvom Dvojitý kríž.

Spočiatku ma trochu odrádzal rozsah a formát tejto knihy, avšak už po prečítaní prvých stránok ma autor okamžite vtiahol do deja a moju pozornosť dokázal naplno udržať až do úplného záveru. V úvode zavedie stručne čitateľa do súčasnosti, následne sa však vracia do minulosti, ktorá zohráva v tomto príbehu nemalú úlohu.

Veľkým plusom je bezpochyby to, že autorovi sa podarilo vytvoriť sympatickú a súdržnú detektívnu dvojicu, ktorá je, z môjho pohľadu, dôležitým základom pri knihách tohto žánru. Robert Hunter je ostrieľaný, svojský, osobitý, s výborným inštinktom a motiváciou dolapiť aj toho najnebezpečnejšieho sériového vraha. Jeho parťákom sa stáva mladý, učenlivý a často vtipný nováčik Garcia, s ktorým sa navzájom dokonale dopĺňajú.

„Tento vrah nebol z tých, čo sa držia nejakej rutiny. Hunter mal pocit, že mu niečo uniká, ale za živého boha nevedel prísť na to čo. Cítil sa vyčerpaný a bez energie. Nech sa akokoľvek snažil, jeho mozog nikdy nevypol dlhšie než na pár sekúnd. Uvedomil si, že začína padať do tej istej priepasti ako predtým, a jeho partner sa do nej rúti spolu s ním. Nemôže dopustiť, aby skončili obaja na jej dne.“ (str. 233)

V knihe do veľkej miery cítiť, že autor sa v určitom období svojho života venoval kriminálnej psychológii, v rámci čoho skúmal a vypočúval rôznych sériových vrahov. Znalosti, ktoré nadobudol, sa následne rozhodol pretaviť aj do svojich detektívnych príbehov. Čitateľ si to môže všimnúť napríklad v postave Huntera, ktorý je väčšinou o krok vpred pred svojimi kolegami, dokáže logicky vysvetliť správanie vrahov a šokovať okolie úžasnou presnosťou či intuíciou.

Práve tieto vsuvky, kde sa autor povenoval viac rozboru psychiky samotných páchateľov, boli pre mňa veľmi pútavé, nakoľko ma táto oblasť vždy zaujímala a fascinovala. Nezabudol sa však aspoň na pár stranách zmieniť aj o Hunterovej minulosti a „bežnom“ živote, hlavne čo sa týka školy, práce či rodiny, aby si o ňom vedel čitateľ utvoriť čo najlepšiu predstavu.

Pre udržanie čo najväčšieho napätia a dynamiky deja si autor zvolil kratšie kapitoly, z ktorých každá končí natoľko pútavo, že som knihu odkladala len s veľkými ťažkosťami. Príbeh má spád, prekvapí vás viacero zvratov, autor nešetril ani drsnejšími až brutálnejšími opismi, ktoré však k tejto knihe jednoznačne patrili.

Knihu Dvojitý kríž odporúčam všetkým milovníkom detektívok, ktorí majú chuť na „čistokrvné“ krimi s kvalitne vystavanou zápletkou. Dej neustále graduje, súčasťou sú pútavé dialógy a prekvapivý záver, ktorý šokuje nejedného čitateľa. Nestáva sa mi to príliš často, ale pri tejto knihe mi bolo úprimne ľúto, keď skončila. Našťastie, samotná séria nie je ani zďaleka pri konci a ja sa už veľmi teším na druhý diel s názvom Kat.