RECENZIA: Dustin Thao – Ahoj, tu je Sam

PREKLAD: Petronela Pavlíková
ROK VYDANIA: 2024
ŽÁNER: Young Adult / Román
POČET STRÁN: 304
VÄZBA: brožovaná

„Čo by ste urobili, keby ste dostali ešte jednu šancu rozlúčiť sa?“

Keď sedemnásťročná Julie Clarková spoznáva Sama, cíti, že je to ten pravý. Plánujú si spoločnú budúcnosť, v ktorej sa ona bude venovať písaniu a on svojej milovanej hudbe. Všetko sa však zrúti ako domček z karát, keď Sam tragicky zomiera.

Zdrvená Julie sa cez to snaží preniesť najlepšie, ako v danom okamihu dokáže. Neukáže sa na pohrebe, a čo najskôr sa chce zbaviť všetkých Samových vecí, ktoré by jej ho pripomínali. Po tom, ako objaví Samov odkaz v ročenke, si však uvedomí, ako zúfalo jej chýba. Keďže chce ešte aspoň naposledy počuť jeho hlas, vyťuká jeho číslo a očakáva zapnutie hlasovej schránky.

Namiesto toho jej však Sam telefón zodvihne. Julie sa od toho okamihu uzatvára do svojej vlastnej bubliny, v ktorej si uvedomí, že sa so Samom ešte nedokáže rozlúčiť. Lenže je viac než isté, že toto spojenie nebude trvať večne.

„Ten hlas. Tichý a chrapľavý ako šum oceánu v mušli. Poznám ho. Počula som ho už toľkokrát, že sa mi stal tak dôverne známy ako ten môj. Ten hlas. To predsa nemôže byť naozaj.
Sam…“ (str. 42)

Kniha Ahoj, tu je Sam je zaraďovaná medzi Young adult heavy contemporary. (Zdroj: precitane.sk)

Dustin Thao je americký spisovateľ vietnamského pôvodu, ktorý sa venuje tvorbe súčasnej beletrie pre mládež. Kniha Ahoj, tu je Sam, ktorá je jeho debutom, ma zaujala ešte minulý rok, keď sa na pultoch kníhkupectiev objavila v českom preklade. Preto ma potešilo, že sa ju vydavateľstvo Grada rozhodlo následne priniesť aj v slovenčine.

Priznám sa, že nie som úplne ten typ čitateľa, ktorého by dokázala nalákať kniha s nálepkou „TikTok senzácia“, „bestseller“, a pod. Záujem u mňa vie vyvolať predovšetkým krásna obálka (áno, občas som povrchná) a pútavá anotácia. V tejto knihe sa skĺbili oba tieto faktory a ja som po nej siahala v očakávaní citlivého, emotívneho, magického, no hlavne smutného príbehu lásky dvoch mladých ľudí, ktorú nečakane poznačila tragédia.

Neodradili ma ani veľmi rozporuplné reakcie čitateľov. Kým pre niektorých bol tento príbeh presvedčivý a dokázal ich vnútorne zasiahnuť, na iných sa emócia nepreniesla a kniha ich nechala takpovediac chladnými. Aj keď sa z mojej strany pár drobných výhrad nájde, po dočítaní sa určite zaraďujem do prvej skupiny. A pri čítaní posledných strán sa mi aj oči orosili.

Kniha patrí do žánru Young adult heavy contemporary, a teda ide o príbeh pre mládež zo súčasnosti, ktorý spracováva náročnejšie témy. V tomto prípade je to primárne smrť blízkeho, prežívanie smútku a proces vyrovnávania sa s tragédiou. I napriek ťažšej téme sa kniha číta ľahko a rýchlo, dej sa drží v jednej línii, bez väčších zvratov a prekvapení. Pripravte sa však na dosť časté flashbacky z minulosti, ktoré sa občas miešajú so snami či súčasným dianím, a táto dejová nejednoznačnosť spôsobuje miestami zmätok.

„Sam mi hovorieval, aby som bola spontánnejšia a nechala sa prekvapiť. Zabudol ma však upozorniť, že prekvapenia nebývajú zakaždým iba dobré. Musela som na to prísť sama.“
(str. 286)

Vzťah čitateľa k hlavnej hrdinke môže byť tiež trochu rozporuplný. Julie pôsobí dosť svojsky, v niektorých situáciách sa správa zvláštne, nepochopiteľne, ba priam sebecky, a často zabúda na svoje okolie, ktoré sa cíti ubolene či ukrivdene. Pre tento svoj postoj môže na jednej strane stratiť sympatie, na strane druhej však nie je úplne namieste posudzovať, akým spôsobom sa niekto vyrovnáva so smútkom, ktorý ho zasiahol.

Autorov štýl písania je jednoduchý a prispôsobený cieľovej kategórii, ktorej je kniha primárne určená. Vkladá do nej emócie tak, aby ich čitateľ dokázal dostatočne precítiť, no zároveň na neho dej nepôsobil pateticky. Nájdete tu aj témy lásky, podpory, nachádzania nových priateľstiev, či posilňovania rodinných väzieb. Precítite čisté, úprimné a obdivuhodné puto medzi hlavnými hrdinami, pri ktorom vám bude ľúto, že sa nemohlo ďalej rozvíjať.

Knihu Ahoj, tu je Sam odporúčam milovníkom emotívnych príbehov s jemnými prvkami magického realizmu. Ťažšie témy autor spracoval s citom, prirodzene prepojil smútok so spomienkami na prvú lásku, no zároveň ukázal, že aj keď dostanete druhú šancu, nemusí to trvať navždy. Hoci už dávno nie som cieľovkou, raz za čas mi dobre padne ponoriť sa aj do tohto žánru, vnímať jeho ľahkosť, ale aj vážnejšie témy, na ktoré často poukazuje. Tento príbeh sa zaradí medzi tie, na ktoré nezabudnem hneď po dočítaní, ale ostane vo mne ešte nejaký čas rezonovať. Vôbec neľutujem, že som po ňom siahla, a ak u nás ešte autorovi niečo vyjde, určite tomu dám šancu.