RECENZIA: Lesley Kara – Fáma

ORIGINÁLNY NÁZOV: The Rumour
PREKLAD: Tamara Chovanová
ROK VYDANIA: 2020
ŽÁNER: Psychologický triler
POČET STRÁN: 288

„Začne sa to fámou. Šepotom pri školskej bráne.“ (str. 13)

Slobodná matka Joanna chcela pre svojho jediného syna vždy len to najlepšie. V záujme jeho ochrany sa dokonca rozhodla spolu s ním presťahovať z Londýna do malého prímorského mestečka. Práve tam začuje pred školou fámu, že v meste žije pod zmeneným menom vrahyňa, ktorá pred rokmi, ako 10-ročná, zavraždila 5-ročného chlapca.

V zmysle hesla „jedna babka povedala“ sa táto fáma začne šíriť raketovou rýchlosťou. Napomáha tomu aj samotná Joanna, ktorá, v snahe zapadnúť medzi ostatné mamičky a vybojovať pre svojho syna kamarátov, akoby mimochodom rozšíri informáciu, ktorú začula. Jedna navonok obyčajná zmienka však môže mať až fatálne následky. Do ohrozenia sa tak dostáva nielen ona sama, ale aj jej najbližší.

„Až keď som na ulici, uvedomím si, že som zadržiavala dych. Čo to robím? Okamžite musím prestať s týmito nezmyslami. Navždy ich vytlačiť z mysle.“ (str. 41)

Kniha Fáma, ktorá je prvotinou britskej autorky Lesley Kara, ma zaujala už v momente, keď vyšla v Českej republike. Vyhnúť sa informácii, že takáto kniha vstúpila na knižný trh, bolo priam nemožné, nakoľko na jej reklame sa naozaj nešetrilo. Mňa si však získala už samotnou anotáciou, ktorá sľubovala predovšetkým zaujímavý námet a stránky plné napätia.

Ako pozitívum som vnímala aj to, že ide o útlejšiu knihu, ktorá nie je až tak rozsiahla, čo v tomto žánri napomáha k udržaniu pozornosti čitateľa. Preto som bola zvedavá na spracovanie a hlavne samotné rozuzlenie príbehu, ktoré malo byť, podľa mienky mnohých čitateľov, vcelku šokujúce.

Autorka založila podstatu príbehu na vskutku jednoduchej zápletke. Vypustená fáma, ktorá sa postupom času stále viac nabaľuje, až sa z nej stáva nebezpečenstvo, ktoré ohrozuje celú komunitu. Príbeh pôsobí o to dôveryhodnejšie, že je vsadený do malého mestečka, kde sa už len „obyčajná“ zmienka o bývalej vrahyni šíri rýchlosťou blesku. Senzáciu podporuje aj stretávanie sa v čitateľskom a opatrovateľskom klube či sila sociálnych sietí.

„Len čo sa za mnou zatvoria dvere, viem, že som sa dopustila chyby. Cítim sa rozpačito, nesvoja. Srdce mi búši tak silno, až mám plné uši toho hluku, aj obchod je plný toho hluku. Na krk a tvár mi vystúpi červeň. To akoby som mala na čele napísané: „Prišla som sa pozrieť, či ste naozaj Sally McGowanová, tá detská vrahyňa.“ Čo si o sebe myslím? Vari poľujem na čarodejnice? Mala by som sa hanbiť.“ (str. 39)

Hoci samotný úvod je založený skôr na dohadoch ako faktoch, príbeh vtiahne do deja už od prvých stránok. Spočiatku je potrebné sa trochu popasovať s väčším množstvom ženských postáv, z ktorých sa však niektoré následne v deji len akoby mihli a ich charaktery neboli ďalej ani nejako hlbšie rozvinuté.

Najväčšiu časť knihy tvorí rozprávanie z pohľadu hlavnej postavy Joanny, ktorá sa síce na začiatku tvári, že jej vnútorným svetom fáma vôbec nepohla, no napokon je ona tá, ktorá sa stáva prípadom doslova posadnutá a nedokáže potlačiť svoju zvedavosť do úzadia. Zároveň však autorka vložila do knihy aj krátke vsuvky, v ktorých púšťa čitateľa do hlavy bývalej vrahyne. Tieto pasáže boli z môjho pohľadu niečím, čo dej obohatilo a mohlo ich byť pokojne aj o niečo viac.

Autorka stupňuje napätie len veľmi pomaly, postupne, a dávkuje ho čitateľovi až do poslednej stránky. Za seba však nemôžem povedať, že by ma samotný záver až natoľko prekvapil. Na druhej strane, keď som si už myslela, že mám väčšinu postáv prekuknutých, autorka ma veľmi rýchlo presvedčila o tom, že to tak nie je a moju pozornosť obrátila znova na niekoho úplne iného.

Kniha Fáma je napísaná jednoduchým jazykom, číta sa rýchlo a má v sebe dialógy, ktoré vás budú motivovať k obracaniu stránky za stránkou. Do popredia sa dostáva aj myšlienka sily priateľstva, resp. vzájomných vzťahov, ktoré môžu byť práve v dôsledku takýchto situácií otrasené. Hoci je kniha zaraďovaná medzi psychologické trilery, ja som si ju skôr užila ako kvalitnú oddychovku, ktorú vám určite odporúčam.

Krátky úryvok z knihy si môžete prečítať napríklad TU.

1 thought on “RECENZIA: Lesley Kara – Fáma

1. Pre autorku recenzie.. nič také ako bývalá vrahyňa neexistuje. Vrah ostáva vrahom po celý život.