RECENZIA: Erin French – Hľadanie slobody

Nikdy si nemyslela, že jej životný príbeh niekedy uzrie svetlo sveta v knižnej podobe. Napriek tomu sa Erin Frenchová rozhodla podeliť so svetom o spomienky, ktoré odrážajú nielen jej vzostupy a pády na úplné dno, ale aj nekonečnú lásku k vareniu a gastronómii. Svetoznáma šéfkuchárka, majiteľka povestnej reštaurácie The Lost Kitchen.

Do sveta milovaného gastro priemyslu mohla nahliadnuť ako päťročná vďaka malej lokálnej rodinnej reštaurácii v mestečku Freedom v americkom štáte Maine. Už vtedy ju všetko okolo kuchyne fascinovalo. „Keď vyrastáte v reštaurácii, nevyhnutne sa na vás niečo nalepí. Niečo nehmatateľné sa do vás vkráda, kým sa vám to nevypáli do žalúdka a potom do srdca,“ opisuje svoj vzťah k tomuto odvetviu.

Začať od nuly

Svoje prvé reálne skúsenosti získala ako dvanásťročná, keď ju otec zapojil do roboty v jedálni a postupne jej ukázal, ako vyzerá tvrdá práca. Rodinné vzťahy však mali od ideálu na míle ďaleko. Prísny otec, ktorý si rád vypil, a začal ju zneužívať ako lacnú pracovnú silu, či sestra, s ktorou vzťahy po období detstva úplne ochladli. Jedinú oporu nachádzala v starých rodičoch a matke, ktorá pri nej stála, nech sa dialo čokoľvek.

Keď ako 21-ročná otehotnela a stala sa slobodnou matkou, bola nútená zanechať vysnívané štúdium medicíny. Musela začať od nuly a čeliť následkom. A pritom to bol len začiatok a najväčšie životné pády na ňu ešte len čakali.

V knihe Hľadanie slobody ponúka úprimnú spoveď, pričom svojím životným príbehom vás prevedie s nadhľadom, občas až s jemným humorom. Bez problémov dokáže čitateľa zasiahnuť na tých správnych miestach a vyvolať v ňom emócie najrôznejšieho druhu – od hnevu cez ľútosť a empatiu až po pocity hladu. Áno, pripravte sa na časté a detailné opisy jedla, o ktorom píše s vášňou a veľkou dávkou kreativity.

Časom stretáva muža, pri ktorom si konečne túžila vybudovať svoje rodinné zázemie, avšak po svadbe sa ich manželstvo rýchlo ocitne v troskách a začína pripomínať skôr nočnú moru. I napriek tomu roky bojovala o jeho záchranu. „Odmietala som si pripustiť problémy, ktorým sme čelili, pretože som príliš lipla na predstave života, aký som si chcela vytvoriť,“ priznáva úprimne. Netušila však, že by ju práve muž mohol nakoniec pripraviť úplne o všetko, čo si vlastnými rukami vybudovala.

V kuchyni aj liečebni

Autorka vám ukáže nielen svet, v ktorom vládne domáce a moderné jedlo. Zavedie vás aj do prostredia a fungovania liečebne, v ktorej sa ocitne, keď nezvláda psychický tlak a prázdnotu, ktorá ju dlhodobo sužuje. Stres, neľudské pracovné tempo či úzkosti. To všetko rieši tabletkami, od ktorých sa postupne stáva závislou. Pri oboznamovaní sa s týmto jej životným obdobím má čitateľ neraz zimomriavky.

Treba uznať, že autorka píše veľmi pútavo. Od prvých stránok nastavuje svižné tempo, rozprávačský štýl je priamočiary, bez akýchkoľvek príkras. Je potrebné si len zvyknúť na to, že využíva minimum priamej reči či dialógov, a príbeh podáva vo veľkej miere prostredníctvom súvislého textu.

Frenchovej kniha dokáže osloviť čitateľov rôznych vekových kategórií či národností. Erin je dôkazom toho, že vybojovať si miesto a šťastie na tomto svete, hoci vám osud nepraje, je možné, ak sa človek nevzdá. Jej príbeh ukazuje, že aj skepticizmus okolia je možné prelomiť dostatočne veľkým odhodlaním a láskou k tomu, čo robíte.

Článok bol publikovaný v Magazíne o knihách.

VYDAVATEĽSTVO: Tatran
ORIGINÁLNY NÁZOV: Finding freedom