RECENZIA: Nikola Kucharská – Ako to funguje? Knihy

Ako to funguje? Knihy z vydavateľstva Ikar (Stonožka) je už tretím dielom z detskej edície, v ktorej ste sa doteraz mohli dozvedieť niečo viac o zvieratách alebo fungovaní ľudského tela. Tentoraz si môžete rozšíriť svoje obzory v téme vzniku našich milovaných kníh. Aj v tomto prípade sa o to postará poľská autorka a ilustrátorka Nikola Kucharská, ktorej s tvorbou jednotlivých textov pomohli Joanna Kończaková a Katarzyna Piętková.

Hneď v úvode sa zoznámite s typickou knihomoľskou rodinou – dedkom Ignácom a jeho zvedavými vnúčatami Klárkou a Karolkom. Životom ošľahaný dedko je vášnivý návštevník veľtrhov či antikvariátov, zároveň veľký zberateľ hodnotných knižných kúskov, o ktoré si pravidelne dopĺňa svoju bohatú domácu knižnicu. Všetky postavy vás budú sprevádzať celou knihou, okrem oficiálneho textu sa stretnete aj s poznámkami, ktoré ešte bližšie vysvetľujú niektoré informácie.

Kniha je prehľadne rozdelená do troch hlavných častí, z ktorých každá je doslova nabitá zaujímavosťami rôzneho druhu.

Prvá časť s názvom Najstaršie knihy zavedie čitateľa do obdobia pred vynájdením papiera a približuje systém vtedajšieho uchovávania informácií. Nasleduje obdobie stredoveku, známe prechodom od papyrusu k pergamenu či vývojom rôznych druhov písma. Odhalíte aj tajomstvo výroby prvého papiera a stanete sa súčasťou zložitého procesu jeho mechanického či chemického spracovania tak, ako ho poznáme v súčasnosti.

Viete, kde sídli Slovenská národná knižnica? Či najstaršia a najväčšia vedecká knižnica v SR? Toto, a ešte omnoho viac, sa dozviete v druhej časti s názvom Knihy pre všetkých, ktorá sa venuje dejinám kníhtlače a knižnice. Okrem toho, že vám ponúkne podrobný pohľad do knižnice ako takej, ocitnete sa aj v sadzačovej pracovni a spoznáte proces, ktorého výsledkom je hotový výtlačok. Pochopiteľne, mnoho vecí sa pôvodne robilo poctivo ručne, až neskôr sa prešlo k väčšej automatizácii.

Tretia časť s názvom Knihy, ktoré poznáme približuje fungovanie vydavateľstva a všetko, čo stojí za vznikom  knihy. Písanie zo strany autora je len začiatok a budete prekvapení, koľko ľudí sa podieľa na tom, aby sa raz výtlačok konkrétneho diela dostal k samotnému čitateľovi. V rámci tejto dlhej cesty sa prenesiete aj do tlačiarne, kde sa oboznámite s procesom, v ktorom sa z „obyčajného“ počítačového súboru stáva voňavá kniha. Napokon, v úplnom závere sa môžete niečo dozvedieť napríklad o profesiách pre pravých knihomoľov či bližšie spoznať pár inšpiratívnych osobností z knižného sveta.

Veľkoformátová kniha Ako to funguje? Knihy je odporúčaná pre deti od 6 rokov, svoje si v nej však rozhodne nájdu aj dospelí čitatelia. Pre detailnejšie ilustrácie a väčšie množstvo textu rozmiestneného po celých stranách si vás kniha pravdepodobne získa na dlhšiu dobu. Jej prezeranie je zážitkom, no zároveň učením sa nových a zaujímavých informácií, ktoré sú často podávané v humornom duchu.

Viac info o tomto titule nájdete TU.

VYDAVATEĽSTVO: Stonožka (Ikar)
EDÍCIA: Ako to funguje?