RECENZIA: Viktória Dominová – Zoznam prianí

VYDAVATEĽSTVO: Venupress
ROK VYDANIA: 2022
ŽÁNER: Young Adult / Román
POČET STRÁN: 288

„Jeden zoznam, tisíc prianí,
avšak jedno zatieni všetky ostatné.“

Hlavná hrdinka Sára sa už dlho snaží zmieriť s tým, že Adam navždy ostane len jej detskou platonickou láskou. Nemôže si však pomôcť. Len ťažko skrýva nadšenie z jeho prítomnosti a aj v dospelosti pri ňom pociťuje tie povestné motýliky v bruchu. Oporu nachádza u svojich dvoch dôverníkov – najlepšom kamarátovi Timovi a dobrosrdečnej babičky.

Na osemnáste narodeniny dostane od babičky denník, do ktorého by si mala zapisovať svoje najtajnejšie túžby. Ona má však v hlave len jedno prianie, ktoré sa jej od začiatku javí ako nedosiahnuteľné. Čo ak je ale všetko úplne inak?

„Bola som až príliš obyčajná na to, aby som sa zapáčila chalanovi, ako bol Adam. Tmavohnedé vlasy po prsia, hnedé oči. Nijaké vysoké lícne kosti, krásne plné pery či lákavé krivky. Bola som tvár vytrhnutá z davu. Taká, na ktorú hneď zabudnete.“ (str. 10)

Od slovenskej autorky Viktórie Dominovej sa mi do ruky zatiaľ dostali jej dva psychotrilery – S úctou, Priateľ a To najhoršie v nás (recenzie nájdete TU). Aj keď som mala ku samotným príbehom, ako veľký fanúšik daného žánru, nejaké drobné pripomienky, jej tvorbu tejto mladej autorky som si obľúbila. Najnovšie som sa rozhodla siahnuť po knihe Zoznam prianí, ktorá je primárne určená pre mladšie ročníky, no vôbec nepochybujem, že svoje si v nej nájdu aj dospelí čitatelia.

Ako je už u vydavateľstva Venupress zvykom, aj tento príbeh si vyslúžil krásne grafické spracovanie, a to nielen navonok, ale aj vo vnútri. Anotácia sľubovala príjemné čítanie, to však bolo umocnené rôznymi emóciami či momentmi, ktoré oddychovému príbehu dodali dôležitú pridanú hodnotu.

Vďaka sympatickým postavám nebola núdza ani o úsmevné situácie. Hlavná hrdinka Sára a jej bláznivý kamarát Timo tvoria dvojicu, ktorá si vás ihneď získa. Ona občas vyvádza hlúposti, aby zapadla medzi rovesníkov či zaujala svoje okolie, hoci si sama uvedomuje, že to nie je cesta, ktorou by sa chcela uberať. On sa pozerá na svet s nadhľadom a je ochotný kedykoľvek priskočiť na pomoc.

„Žiarlila som na chlapca, s ktorým som nič nemala. Niekedy som si však želala, aby bol otrasný. Aby sa ku mne správal tak hrozne, že by som sa okamžite prebrala. Lenže problém bol ten, že dnes bol nesmierne pozorný. Práve počas takýchto okamihov sa mi zavŕtaval viac a viac do srdca. Až som sa obávala, že ho odtiaľ nikdy nedostanem.“ (str. 27)

Príbeh sa z veľkej časti odohráva v školskom prostredí a zahŕňa v sebe viacero tém, na ktoré chcela autorka poukázať. Na jednej strane je (prvá) láska, jej vnímanie ako nedosiahnuteľnej a s tým súvisiace podceňovanie sa, budovanie kamarátstiev na celý život a podpora v každej životnej situácii. Na strane druhej sa stretávame s obľúbeným „skupinkovaním“, závisťou či intrigami, ktoré sa už tak nejak automaticky spájajú s týmto prostredím.

Kniha je však predovšetkým o sile a pevnosti (rodinných) vzťahov. Autorka nič neuponáhľala, a tak máte možnosť sledovať ich pomalší a postupný vývoj. Ústredným je vzťah s milou a veselou babičkou, ktorá má vždy po ruke nejakú povzbudivú radu. Aj vďaka tejto postave si pravdepodobne mnoho čitateľov oživí svoje vlastné spomienky, pocíti tú pravú nostalgiu a pripomenie si, že nádej zomiera posledná.

Knihu Zoznam prianí odporúčam každému, kto má chuť siahnuť po niečom príjemnom, oddychovom, no zároveň silnom či emotívnom. A to bez ohľadu na vek. Na svoje si tu prídu tak milovníci young adult žánru, ako aj pomalej romantiky. Hoci po celý čas tušíte, kam príbeh smeruje, autorka ho zavŕši krásnym a dojímavým epilógom, o ktorom som presvedčená, že sa dotkne srdca každého čitateľa. Navyše, v úplnom závere sa v jej doslove dozviete, do akej miery bola kniha inšpirovaná skutočnosťou.

Viac info o tomto titule nájdete TU.