RECENZIA: Dav Pilkey – Dogman

Dogman je výtvorom Dav Pilkeyho, amerického karikaturistu, autora a ilustrátora detskej literatúry. Táto netradičná postavička si získala srdcia malých čitateľov, ale aj dospelých po celom svete. A ja sa k fanúšikom rozhodne pridávam už po prečítaní prvého dielu tejto komiksovej série.

Strážca zákona so psou hlavou? Prečo nie. Dogman je novou posilou v policajnom zbore a od prvej chvíle je odhodlaný zabojovať proti zločinu. Aj keď sa zo začiatku zaradí skôr medzi vyvrheľov a jeho príchod vyvolá senzáciu, neskôr si získa zaslúžené uznanie. Zažíva veľa akcie, dobrodružstva, napätia, no v neposlednom rade aj zábavných situácií, ktoré pobavia nielen deti, ale aj dospelých.

V príbehoch sa zoznámite aj s hrdinami, ktorí sú síce prefíkaní, no v konečnom dôsledku nie príliš inteligentní a úspešní. V každej kapitole figuruje Dogmanov večne namosúrený šéf, ktorý sa s ním nemazná a chce za každú cenu ukázať, kto je na oddelení pánom. Isto tušíte, že veľakrát ide len o vonkajšiu pózu, ktorá mu nie vždy vydrží do úplného konca.

Dogman si získal srdcia malých aj veľkých čitateľov. (Zdroj: precitane.sk)
Dogman so svojským humorom

Milovníčkou komiksov som sa stala už v detstve, keď boli ešte v kurze rôzne časopisy od výmyslu sveta. Nie tak dávno som si uvedomila, že na knižnej scéne sa ich objavuje stále viac. Preto som sa rozhodla, že sa k tomuto žánru ešte občas vrátim aj v dospelosti. Je to výborný relax, ktorý nezaťažuje množstvom textu, no obrázky nenechajú zaspať na vavrínoch, pretože rozvíjajú našu predstavivosť. V prípade Dogmana sú skôr jednoduchšie, no kvalitne nakreslené.

Počas čítania tohto komiksu ma napadol najmä jeden prívlastok – bláznivé, no v tom najpozitívnejšom zmysle slova. Autorov štýl nesadne asi úplne každému. Ak však obľubujete svižné komiksy s nenáročnými zápletkami a jednoduchým humorom, tento vás určite pobaví. Nie je to však celé len o humorných scénach – do krátkych príbehov v jednotlivých kapitolách vložil autor aj tému priateľstva, boja za spravodlivosť, psej vernosti či víťazstva dobra nad zlom.

Komiks Dogman sa vyznačuje svojským humorom. (Zdroj: precitane.sk)
Interakcia s čitateľom

Príbehy Dogmana sa miestami prelínajú s krátkym príbehom kresličov Georgea a Harolda, ktorí tvoria komiks počas voľných školských chvíľ (no dobre, nie vždy boli úplne voľné, ale túžba po kreativite bola silnejšia). Autor sa v knihe snaží aj o bližšiu interakciu s čitateľom a v závere uvádza napríklad návod, ako si môžete jednoducho nakresliť niektoré z postavičiek, ktoré sa v príbehoch vyskytli.

Ak by vám štýl a ilustrácie po prelistovaní tejto knihy prišli akési povedomé, nie je to náhoda. Dav Pilkey je totiž zodpovedný nielen za komiksy o Dogmanovi, ale aj obľúbenom Kapitánovi Bombarďákovi. V autorovom medailóniku sa, okrem iného, dozviete, že tvorbe komiksov sa venuje už od detstva, kedy mu diagnostikovali ADHD. V škole sa mu len ťažko sústredilo a čas si krátil práve kreslením. Jeho prvé veľké komiksové dielo uzrelo svetlo sveta v roku 2002 a v súčasnosti je už etablovaným autorom desiatok kníh pre deti.

Komiks Dogman je určený pre deti vo veku od 7 – 8 rokov. Na jeho úplnom konci nájdete upútavku na ďalší diel s týmto netradičným policajným hrdinom, a keďže mne autorov štýl aj humor sadol, určite sa s Dogmanom rada pustím aj do ďalších dobrodružstiev. Druhý diel série v slovenčine už nájdete vďaka vydavateľstvu Slovart na pultoch kníhkupectiev pod názvom Dogman 2: Pustený z reťaze.

VYDAVATEĽSTVO: Slovart
SÉRIA: Dog Man (SK) – 1. diel
ORIGINÁLNY NÁZOV: Dog Man 1: Dog Man