RECENZIA: Eric de Kermel – Kníhkupectvo na Bylinkovom námestí

PREKLAD: Jana Boberová
ROK VYDANIA: 2021
ŽÁNER: Román / Motivačná literatúra
POČET STRÁN: 272
VÄZBA: brožovaná

„Knihy sú zrkadlom, pomocou ktorého môžeme objavovať ľudí, ktorí sú nám podobní.“ (str. 98)

Manželský pár Nathan a Natália vychovali dve dospelé deti a ocitajú sa na životnej križovatke. Už dlhšie uvažujú nad väčšou zmenou, ktorá by ich v živote niekam posunula. A tak spoločne opúšťajú rušný Paríž a presťahujú sa na juh Francúzska do stredovekého mestečka Uzès, z ktorého priam dýcha história a pokojná atmosféra.

Po tom, ako tu Natália natrafí na malé kníhkupectvo, ktoré je na predaj, rozhodne sa splniť si svoj dávny sen. Kúpi ho a plánuje z neho urobiť útulné miesto, kam sa budú čitatelia vždy radi vracať. Dokáže však toho omnoho viac. Svojím empatickým prístupom sa z náhodných návštevníkov postupne stávajú priatelia a Natália je tak svedkom rôznych skutočných príbehov, ktoré ožívajú medzi poličkami plnými kníh.

„Je veľmi dôležité pripomínať si každé ráno, že to, čo človek má, sa viac alebo menej podobá šťastiu. Aby sme si raz, keď už možno bude kvôli nejakej závažnej životnej udalosti príliš neskoro, nemuseli spätne uvedomiť, akí sme boli šťastní. Je veľmi dôležité vážiť si šťastie a tešiť sa z neho.“ (str. 212)

Kniha Kníhkupectvo na Bylinkovom námestí od francúzskeho autora Erica de Kermela bola od začiatku mojou jasnou čitateľskou voľbou. V okamihu, ako som uvidela krásnu obálku a výstižný popis v znení „román o krásnych knihách, ich čitateľoch a malebnom mestečku na juhu Francúzska“, vedela som, že po nej jednoducho musím siahnuť. Po tom, ako som si ju po prvýkrát prelistovala, ma navyše milo prekvapila aj príjemným grafickým spracovaním vo vnútri.

Už po prečítaní prvých stránok som pochopila, že nejde o úplne klasický román. Má totiž v sebe viacero prvkov motivačnej literatúry, ktorú ja síce nevyhľadávam, avšak spojenie s milovanými knihami bolo pre mňa o niečom inom. Zároveň ma prekvapilo, že kniha je dielom mužského autora, už tak nejako automaticky a podvedome by som, vzhľadom na samotný obsah, očakávala skôr ženskú autorku.

Autor prostredníctvom krátkych životných príbehov ukazuje silu kníh a ich posolstiev. Niekoho môžu nakopnúť k splneniu si sna, inému ukázať smer, ktorým by sa mal vybrať, aby dosiahol životné šťastie či vnútorný pokoj. Kniha je popretkávaná množstvom múdrych a pravdivých myšlienok, pričom v mnohých sa tí praví milovníci kníh určite nájdu a budú sa k nim opakovane vracať aj neskôr. Ja som pochopila, že na túto knihu treba mať pokoj, dostatok času a nájsť si jednoducho ten správny okamih na začítanie sa.

„Pretože kniha, dobrá kniha, tá vás zasiahne. Prebudí vo vás túžby, otvorí vám celý zástup možností, prinesie priam neporaziteľnú armádu najrôznejších výziev. Tak prečo ich neprijať?
Lenže ako sa od seba navzájom líšime my ľudia, líšia sa od seba aj knihy. Tá, ktorá jedného privedie do vytrženia, druhého uspáva. Každého nadchne niečo iné. Každé čítanie je vlastne cestou a nejako súvisí s láskou.“ (str. 10)

Manželský pár Nathan a Natália, ktorý sprevádza čitateľa všetkými príbehmi, je veľmi empatický, milujúci a súdržný. Vo všeobecnosti sa autorovi podarilo vytvoriť sympatické postavy, za ktoré hovorí ich príbeh. Hoci je každá z nich iná a prichádza do kníhkupectva s odlišným ľudským osudom, všetky spája to hlavné: láska ku knihám. Neraz tieto príbehy donútia aj samotnú Natáliu zamyslieť sa nad vlastným životom a medziľudskými vzťahmi, ktoré ju obklopujú.

Musím sa priznať, že prečítanie tejto knihy mi trvalo dosť dlho. Nie však preto, že by bola zlá, ale chcela som si dávkovať príbehy postupne, zväčša po jednom, aby mi jednotlivé myšlienky dali čo najviac. Určite to nie je pre mňa ten typ knihy, ktorý by som zhltla na posedenie. Aj pri tomto mojom predsavzatí bol miestami obsah pre mňa náročnejší na sústredenie, nakoľko hlavná hrdinka občas skákala v myšlienkach a niektoré úvahy vyzneli už trochu prekombinovane.

Dielo je inak písané príjemným jazykom, čím sa stáva dušu lahodiacim a podnetným čítaním (nielen) pre knihomoľov. Aj keď sa tu riešia životné situácie či problémy jednotlivých postáv, z knihy vyžaruje pokoj, ľahkosť, ľudská spolupatričnosť, ale hlavne absencia akéhokoľvek sebectva.

Knihu Kníhkupectvo na Bylinkovom námestí odporúčam všetkým, ktorí sa chcú aspoň na chvíľu v živote zastaviť a nechať sa unášať krásnymi myšlienkami o knihách a ich čitateľoch. Na pozadí historickej a útulnej atmosféry francúzskeho mestečka sa presvedčíte o tom, že láska ku knihám spája a dokáže vytvoriť neviditeľné, ale citeľné puto medzi ľuďmi. V neposlednom rade zistíte, ako môže vyzerať hľadanie seba samého a učenie sa od iných, aj keby ste si mysleli, že už všetko viete.