RECENZIA: Karen McQuestion – Dieťa noci

PREKLAD: Lukáš Bendík
ROK VYDANIA: 2022
ŽÁNER: Dráma / Triler
POČET STRÁN: 352

„Možno je to iba ich príbuzná, ktorá býva v meste.
A možno, naozaj len možno, bolo dievča smädné…“

Je mrazivá januárová noc. Osamelá dôchodkyňa Sharon Lemkeová vyjde do záhrady, aby si lepšie vychutnala pohľad na zatmenie mesiaca. Hoci ju od susedného domu oddeľuje vysoký drevený plot, všimne si u nich niečo veľmi zvláštne – malé dievčatko stojace pri kuchynskom dreze, ktoré akoby umývalo riad. Rodinu Flemingovcov síce pozná len z počutia, no podľa jej vedomostí majú dospievajúceho syna, a nie dieťa v takomto útlom veku.

Sharon by túto skutočnosť zrejme časom vypustila z hlavy, keby sa k nej nenasťahovala Niki, osemnásťročná kamarátka jej dcéry Amy, ktorá žije v zahraničí. Tá si tiež začne v susednom dome všímať všeličo podozrivé, na čo sa spolu so Sharon snažia upozorniť aj sociálnu službu. Keď však ich hlásenia k ničomu nevedú, rozhodnú sa konať na vlastnú päsť.

„Neskôr, keď už ležala v posteli, si Sharon opäť spomenula na to dievčatko. Na to, aby dieťa umývalo riad v kuchyni Flemingovcov o jedenástej v noci, musel existovať nejaký dobrý dôvod. Aspoň jeden rozumný dôvod. A čo ak o nič nejde? Prečo by si tým mal niekto lámať hlavu? Dá sa to vysvetliť aj tak, že Sharon jednoducho sledovala príliš veľa detektívok a v mladosti prečítala mnoho trilerov. Možno len robí z komára somára a domýšľa si niečo, čo ani nie je.“ (str. 16 – 17)

Karen McQuestion je vo svete uznávanou americkou autorkou viac než dvadsiatich románov, z ktorých sa viacero zaradilo medzi bestsellery. Kniha Dieťa noci, ktorá vyšla vďaka vydavateľstvu Grada, si ma získala na prvý pohľad úžasnou obálkou, no nezaostávala ani anotáciou. Susedské vzťahy sú pre mňa zaujímavou témou, a pokiaľ sa ich riešenie spája s nejakým tajomstvom, vždy po knihe rada siahnem.

Viacero čitateľských recenzií poukazovalo na to, že obálka príliš nekorešponduje so samotným obsahom. S tým musím, bohužiaľ, súhlasiť. Aj ja som sa totiž do knihy púšťala s vidinou temného až desivého psychotrileru, no dostala som skôr rodinnú drámu. Sklamanie sa však nekonalo, práve naopak. Kniha si u mňa vyslúžila plné hodnotenie a zaradila sa medzi to najlepšie, čo sa mi v roku 2022 podarilo prečítať.

Dieťa noci ponúka príbeh, ktorý plynie pomaly, bez častých prekvapivých či nečakaných zvratov. Autorkin rozprávačský štýl je však natoľko pútavý, že núti obracať stránku za stránkou. Prispievajú k tomu aj krátke kapitoly, ktoré sú takmer vždy zárukou toho, že si kniha udrží moju pozornosť až do úplného záveru. V tomto prípade to fungovalo aj napriek tomu, že samotná zápletka bola odkrytá už viac-menej na začiatku.

„Všetok Suzannin hnev sa sústreďoval na jej malé telíčko. Keby sa nevedela ovládať, namieste by jej vykrútila krk. Musela zatiahnuť ručnú brzdu. Nikto ju nikdy nepochválil za to, že v napätých chvíľach, keď ňou lomcoval démon hnevu, sa dokázala premôcť a zadusiť v sebe nutkanie ublížiť svojim blízkym. Niekedy to bolo veľmi lákavé.“ (str. 160)

Na pozadí príbehu otvára autorka viacero tém. Čitateľ sa tu stretne so šikanou v rôznych podobách, chorobnou „láskou“, pretvárkou či izoláciou od susedov a svojho okolia. Ponorí sa to realisticky popísaného vnútorného prežívania jednotlivých postáv, spozná ich trápenia a časom pochopí aj dôvody, ktoré viedli k životu ovplyvneného ťaživým tajomstvom.

V knihe sa paralelne odvíjajú tri rôzne príbehy, ktoré sa, ako to už býva zvykom, v závere pretnú a vytvoria ucelené dielo s vysvetlením všetkých súvislostí. Vzťah mladej Niki a láskavej Sharon sa vyvíja každým dňom, obe v sebe postupne nachádzajú porozumenie a vzájomnú podporu. Bez ohľadu na vek či predsudky sa stávajú silnou dvojkou v boji za práva neznámeho malého dievčatka.

Knihu Dieťa noci odporúčam tým, ktorí majú chuť na oddychovejšie, nenáročnejšie, no stále dramatické čítanie. Autorka ponúka emočnú jazdu, ktorá síce nie je plná napätia a tajomstiev, ale ukazuje rôzne stránky pekných či toxických medziľudských vzťahov. Mňa si kniha jednoznačne získala a teším sa na ďalšie diela od tejto talentovanej autorky.