RECENZIA: Jana Šulková – Silnejšia ako osud

Kniha Silnejšia ako osud je ďalším dielom z pera mladej spisovateľky Jany Šulkovej, ktorá sa do povedomia čitateľov dostala svojim románom Dievča s maskouČím nás dokázala upútať vo svojom románe tentokrát?

VYDAVATEĽSTVO: Motýľ
ROK VYDANIA: 2015
ŽÁNER: Román
POČET STRÁN: 272
VÄZBA: pevná

Hlavná hrdinka Lara je čerstvá vysokoškoláčka, ktorú však škola vôbec nenapĺňa. Hoci je naklonená aj zábave na diskotékach, najradšej svoj voľný čas trávi pri svojich milovaných koňoch. Pravidelne navštevuje ranč Furioso, kde je jej najlepším priateľom kôň Robson, o ktorého sa stará. Jazda na ňom jej pomáha prečistiť si hlavu, chýba jej však odvaha, aby začala jazdiť aj súťažne. Tento čistý a silný vzťah hlavnej hrdinky ku koňom sa tiahne celým príbehom a autorka si dáva naozaj záležať na jeho dokonalom vykreslení.

“Hneď ako opustím areál ranča, popchnem Boba a cválam s ním známou poľnou cestou. Tentoraz si nechám helmu aj vestu. Opäť si vychutnávam slobodu. V nohách a rukách pociťujem mravčenie. Pod zadkom mám šesťstokilové telo zvieraťa, ktoré ovládam jemnými ťahmi, a vo vlasoch vietor, ktorý tak dobre poznám. Niekedy mám pocit, že si s prírodou a zvieratami rozumiem lepšie ako s ľuďmi.”

Larin život sa obráti naruby v okamihu, keď sa jedného dňa, pri vysadaní na svojho obľúbeného žrebca, zrazí s Danielom. Ten vstúpi do jej všedného života ako blesk z jasného neba. Spočiatku je ich vzťah vykresľovaný ako zmätočný, strieda sa v ňom láska s nenávisťou a iróniou. Ani jeden z nich však nedokáže poprieť, že sú ovládaní vzájomnou fyzickou príťažlivosťou. Ja by som to nazvala tzv. “talianskym vzťahom”. Čitateľ sa však stane svedkom vznikajúcej a stále sa rozvíjajúcej krehkej lásky medzi oboma hlavnými hrdinami. Postava Daniela pôsobí najskôr veľmi tajuplne a záhadne, čitateľ sa o ňom v začiatkoch príbehu veľa nedozvedá. Postupom času je však aj on nútený prezradiť čo-to zo svojej ukrývanej minulosti.

V mojom prípade ide o prvú knihu, ktorú som si prečítala od tejto autorky. Hneď v úvode musím povedať, že tento výber určite neľutujem. Slangový štýl písania, ktorý občas v románe postrehneme, by mohol u niektorých čitateľov evokovať, že kniha je určená skôr pre tínedžerov, a teda mladšie ročníky. Ja si však myslím, že táto kniha má viacero predpokladov na to, aby dokázala zaujať aj širšie čitateľské publikum. Mne táto skutočnosť pri čítaní vôbec neprekážala, príbeh mal spád a bol písaný jednoduchým štýlom, čím sa kniha čítala dosť rýchlo.

Osobne ma na tejto knihe zaujalo viacero vecí. V prvom momente to bola krásna obálka a v druhom momente aj skutočnosť, že román je vsadený do zaujímavého prostredia. Autorka však myslela na širší okruh čitateľov, nakoľko dej sa odohráva na viacerých miestach, preto si na svoje prídu tak milovníci vidieka – ranč, ale aj priaznivci veľkomesta – Londýn. Takže sa nemusíte báť, žeby sa celý príbeh obmedzoval len na opakujúce sa opisy prostredia ranča, hoci určite v istej miere prevládajú.

Čo sa týka štruktúry, na knihe sa mi páčila aj nadväznosť kapitol, ktorá ma nútila obracať stránku za stránkou a položiť si otázku, ako sa to všetko nakoniec skončí. Pri niektorých knihách ma dosť pri čítaní ruší, keď autor skáče v jednotlivých za sebou idúcich kapitolách z jednej myšlienky na druhú, pretože nakoniec sa v samotnom deji začnem občas strácať. V tomto prípade sa mi nič také nestalo a to mi bolo sympatické.

V neposlednom rade musím spomenúť aj to, že tento román rozhodne nie je len o láske, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať, ale aj o sile priateľstva. Utvrdí nás v tom, ako veľmi je dôležité mať vo svojom živote pravých priateľov, na ktorých sa môžeme za každých okolností spoľahnúť. Lara núdzu o skvelých priateľov určite nemala, avšak osud jej nadelil ranu, ktorá ju priviedla k ťažkému rozhodnutiu vzdať sa svojich najbližších a dokázať, že práve ona bude silnejšia ako osud. Podarí sa jej to? Bude mať na to dostatok síl a odhodlania? Odpovede na tieto otázky sa dozviete, ak si knižku prečítate 🙂

Odporúčanie:

Knihu Silnejšia ako osud odporúčam čitateľom, ktorí majú radi emotívne príbehy vsadené do zaujímavého prostredia. Z môjho pohľadu určite nejde len o young adult literatúru, ale na svoje si prídu čitatelia rôznych vekových kategórií.

Podeľte sa zo mnou o vás názor :)

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.