RECENZIA: Shari Lapena – Pár od susedov

PREKLAD: Vladislav Gális
ROK VYDANIA: 2016
ŽÁNER: Psychologický triler
POČET STRÁN: 304

„Ľudia sú schopní takmer všetkého…“

Anne a Marco Contiovci sú obyčajný manželský pár, ktorý navonok pôsobí šťastne a harmonicky. Do rodiny im navyše pred šiestimi mesiacmi pribudla dcérka Cora.

Jednej noci, keď ju nechajú doma samú počas toho, ako sa vyberú na večierok k susedom, však Cora záhadne zmizne. Prvotné podozrenie padne práve na rodičov, ktorých okolie považuje za nezodpovedných. Navyše vyjde najavo, že Anne trpela popôrodnou depresiou. Bola by však schopná dievčatku ublížiť?

Prípadu sa ujíma detektív Rasbach, ktorý je typický svojou priamosťou, zádumčivosťou či schopnosťou navonok dokonale ovládať svoje emócie. Musí sa vysporiadať nielen s desivými tajomstvami manželov, ale aj ich okolia.

Čo sa skutočne stalo v tú noc a kto mohol mať záujem na zmiznutí dieťaťa? Kto hovorí pravdu a kto, naopak, klame?

„Anne cíti svoj výkrik v hlave, počuje, ako sa odráža od stien – ten hrozný zvuk je všade. Potom stíchne a zostane stáť pred prázdnou detskou postieľkou ako soľný stĺp, s dlaňou pritisnutou k ústam. Marco šmátra po vypínači. Obaja civejú na prázdne miesto, kde malo ležať dieťa. Nie je možné, že zmizlo. Cora sa z postieľky sama dostať nemohla. Má iba šesť mesiacov.“ (str. 16)

Knihy od kanadskej spisovateľky Shari Lapena registrujem už veľmi dlho, a to hlavne vďaka českej knižnej scéne, kde sa teší veľkej popularite. Keďže som milovníkom psychotrilerov, už dávnejšie som si chcela od nej niečo prečítať a spoznať jej tvorbu. U nás na Slovensku vyšli od nej doteraz len dve diela (Pár od susedov a Cudzinec v dome) vo vydavateľstve Fortuna Libri.

Nakoniec som sa rozhodla siahnuť po knihe Pár od susedov, ktorá je autorkiným debutom v tomto žánri, nakoľko predtým sa venovala hlavne spoločenským románom. Okrem anotácie ma zaujala aj tajomná, priam mysteriózna obálka. Samotný námet sa nemusí zdať príliš originálny, keďže s témou zmiznutia dieťaťa sa už môžeme stretnúť skutočne v mnohých dielach. Ja som však vždy zvedavá na to, akým spôsobom sa ju autorovi podarí podchytiť a podať, aby vyvolala v čitateľovi tie správne emócie.

Už od prvých stránok som vnímala autorkin štýl ako jednoduchý, využívajúci krátke a často úsečné vety. Dej napreduje pomaly, jednotlivé indície sa dozvedáte postupne, preto vás v čítaní ženie vpred predovšetkým zvedavosť.

V knihe sa stretnete s menším počtom postáv, pričom každej autorka venovala dosť veľký priestor. Zamerala sa na komplikované, nie príliš ideálne medziľudské či rodinné vzťahy, v ktorých je často prítomná aj manipulácia. Každý niečo skrýva, autorka čitateľovi odkrýva vnútorné pocity a kladie dôraz na psychické prežívanie postáv. Práve ukrývané tajomstvá, neúprimnosť či odlišné vnímanie reality vyvolávajú množstvo otázok a nedôveru voči jednotlivým postavám.

„Polícia ich bude odsudzovať a všetci ostatní tiež. Tak im treba, krkavčím rodičom, keď nechali dieťa samo. Aj ona by tak uvažovala, keby sa to stalo niekomu inému. Vie, že matky sú až prehnane kritické, vie, ako rady sa vyvyšujú nad iné matky. Spomenie si na známe zo skupiny, ktorá sa raz do týždňa stretáva u niektorej z nich. Nosia deti so sebou, pijú kávu, klebetia. Čo o nej povedia?“
(str. 19)

Autorka sa v deji často, a to aj opakovane, vracia k situáciám či faktom, ktoré sú už čitateľovi známe. Pri detektívnych príbehoch s množstvom postáv a náročnejším dejom to vždy oceňujem, v tomto prípade to však môže na niekoho pôsobiť skôr rušivo a nadbytočne.

Ak by ste si niekde v polovici mysleli, že už viete všetko, autorka vás rýchlo vyvedie z omylu. Na druhej strane, anotácia sľubovala strhujúci dej, množstvo prekvapivých či neočakávaných zvratov a v neposlednom rade aj šokujúce odhalenie. Pre mňa bol však nielen záver, ale aj celkovo dej do istej miery predvídateľný, čo pripisujem hlavne tomu, že z tohto žánru mám načítaných asi najviac kníh a skutočne ma dokáže prekvapiť už len máločo.

Knihu Pár od susedov odporúčam najmä tým, ktorí by radi siahli po nenáročnom psychologickom trileri s prvkami rodinnej drámy. Odhliadnuc od neľahkej témy zmiznutia dieťaťa, by som toto dielo radila skôr k oddychovejšiemu čítaniu. Nejde o príbeh nabitý akciou od prvej po poslednú stránku, ale na svoje si prídu skôr čitatelia, ktorým neprekáža slabšia dynamika deja či pomalé odhaľovanie jednotlivých súvislostí a tajomstiev. Autorkina prvotina v tomto žánri však pre mňa nebola určite žiadnym sklamaním a rada by som v budúcnosti siahla aj po jej ďalších knihách.

Viac info o tomto titule nájdete TU.