RECENZIA: Jojo Moyes – Predtým ako som ťa poznala

Priznám sa, že knihu Predtým ako som ťa poznala som dostala už dávnejšie, ale odhodlanie si ju prečítať som nadobudla až vtedy, keď sa o nej stále častejšie začalo hovoriť ako o jednom z bestsellerov. Čím si tento príbeh získal toľkých čitateľov po celom svete?

Dovolím si tvrdiť, že na túto otázku som si už dokázala odpovedať po niekoľkých prečítaných stránkach. Ide nepochybne o silný a dojímavý príbeh, ukrývajúci v sebe jednoznačné, no zároveň silné posolstvo. Práve táto skutočnosť núti čitateľa, aby sa aspoň na chvíľu zamyslel nad svojim životom, ako aj nad tým, do akej miery dokáže človeka navždy zmeniť, keď mu do všedného života odrazu z ničoho nič vtrhne niekto nový.

Takýmto pozitívnym “tornádom” v živote Willa Traynora, ktorý ostal po vážnej dopravnej nehode na vozíčku, je hlavná hrdinka tohto príbehu Lou Clarková. Tá sa do rodiny Traynorovcov dostane ako opatrovateľka Willa po tom, ako ju prepustia zo zamestnania a súrne potrebuje peniaze, aby dokázala finančne podporiť svoju rodinu.

Hoci bola presvedčená o tom, že predtým viedla dokonale šťastný život, v ktorom jej nič nechýbalo a bola spokojná, postupom času zisťuje, že tomu tak úplne nebolo. Začína pociťovať, že Patrick, jej priateľ a oduševnený športovec, pre ktorého je na prvom mieste beh a až potom všetko ostatné, nebude asi jej životnou láskou. A tak sa každým dňom snaží, aby dokázala Willovi vliať aspoň trochu nádeje a chuti do života. Spočiatku vedú medzi sebou žabomyšie vojny, avšak postupne si k sebe nájdu cestu a Will pochopí, že Lou nie je jeho nepriateľ, ale človek, ktorému na ňom naozaj záleží. Ani jeden z nich však nevie, že jeden druhého navzájom navždy zmenia a nič už nebude také, ako pred ich zoznámením. Dokáže však Lou presvedčiť Willa, že život má stále zmysel?

Autorka dala do kontrastu životy dvoch mladých ľudí. Na jednej strane je to Lou Clarková, ktorá si žije svojim životom, je spokojná so svojim životom a nahovára si, že nič viac ku šťastiu nepotrebuje. Na druhej strane je to Will Traynor, ktorý si pred dopravnou nehodou žil bohémskym životom a pripútanie na vozíček ho úplne pripravilo o chuť do života.

Knihu Predtým ako som ťa poznala určite odporúčam milovníkom romantických príbehov, ktorí však nevyhľadávajú len akési kliše, ale ocenia aj prítomnosť silnej myšlienky tohto príbehu. Hoci to bude znieť možno zvláštne, tak aj napriek tomu, že knihu považujem za smutnú, autorka do nej vložila aj niekoľko milo úsmevných situácií tým, ako vykreslila Lou. Tá, v snahe odľahčiť dusnú atmosféru, tláchala v niektorých momentoch “piate cez deviate”. Prečítanie tohto príbehu určite neoľutujete.

P.S.: Pripravte si dostatočnú zásobu vreckoviek, ktoré som si takmer istá, že pri čítaní využijete. A nielen pri čítaní. Ako iste viete, na motívy tohto románu bol natočený aj film, ku ktorému bola vydaná aj kniha v špeciálnej edícii s filmovou obálkou. Môžem povedať, že film bol rovnako kvalitný ako samotná kniha a mne osobne v ňom nič nechýbalo. Takže pre filmových fanúšikov rozhodne odporúčam aj ten 🙂

Milovníčka kníh a všetkého, čo súvisí s knižným svetom. Najčastejšie ma nájdete v kníhkupectve, pretože tam sa cítim skutočne sama sebou.