RECENZIA: Lisa Regan – Pochované kosti

VÄZBA: pevná s prebalom

„Naozaj si si myslela, že mi ujdeš?“
„Prosím,“ zafňukala. „Prosím, nerob to.“
Na zátylku pocítila chladný kruh hlavne.
„Už nikdy ma neopustíš!“
(str. 8)

Osobný život detektívky Josie Quinnovej utŕži ďalšiu ranu, keď za domom v záhrade nájdu nehybné telo Colette Fraleyovej, matky jej partnera a kolegu Noaha. Kým Josie hľadá aspoň čiastočnú útechu znovu v práci, Noah sa jej každým dňom stále viac vzďaľuje a ich vzťah prechádza náročnou skúškou.

I napriek silnej búrke v jej osobnom živote, je však odhodlaná dolapiť vraha Noahovej matky za každú cenu. V prípade postupuje od začiatku tvrdo a svedomito, no obete pribúdajú a vrah je vždy o krok pred vyšetrovacím tímom. Navyše, čím viac sa do prípadu ponára, na povrch sa dostávajú nové súvislosti, ktoré v nej nahlodajú mienku o vždy láskavej Colette. Je možné, že by sa zaplietla do zločinu? A čo znamenajú tajomné predmety, ktoré sa našli ukryté v jej šijacom stroji?

Kniha Pochované kosti z pera americkej autorky Lisy Regan je v poradí piatym dielom krimi série, ktorý vyšiel v slovenčine vďaka vydavateľstvu Grada. Ja som si zatiaľ nenechala ujsť ani jeden prípad s mojou obľúbenou detektívkou Josie Quinnovou, a uvedomila som si, že tak dlho som ešte nebola verná žiadnej sérii, keďže patrím skôr do tímu čitateľov kníh stand-alone.

Neviem, ako to autorka robí, ale aj v tomto prípade som bola začítaná od prvej stránky. Domnievam sa, že jej knihy majú veľký úspech nielen pre ich svižnosť či skvelý autorkin štýl písania, ale aj absenciu dlhých a rozťahaných úvodov plných opisov. Čitateľ je okamžite vhodený do deja, už po pár stránkach sa stáva svedkom nájdenia obete vraždy. Od toho momentu sa spúšťa dynamický kolotoč prekvapivých udalostí a zvratov.

„Stále bol v šoku. Jeho bolesť k nej vyžarovala vo vlnách – surová a ostrá. Nechcela nič viac, len mu ju odobrať, túžila mu nejako vrátiť to, o čo prišiel. No vedela tiež, že to nie je možné. Najlepšie, čo mohla urobiť, bolo byť mu oporou a pokúsiť sa chytiť vraha jeho matky.“ (str. 58)

Autorka opäť ukazuje, že jej fantázia pri kreovaní deja beží na plné obrátky a jej schopnosť prepojiť jednotlivé súvislosti je výborná. Rada čitateľa šokuje, v jej knihách nie je nič jednoduché či naservírované priamo na podnose. Zároveň ulahodí každému, kto obľubuje krátke a dynamické kapitoly, ktoré zakaždým končia tak, že nutne potrebujete čítať ďalej.

V prípade tohto dielu som zaregistrovala vcelku rozporuplné recenzie. Prípad sa totiž opäť týka blízkej osoby z Josienho života, zároveň viacerí čitatelia autorke vyčítajú prílišné prekombinovanie deja, či veľa náhod, ktoré miestami pôsobia neuveriteľne. Sú však aj takí, ktorých tieto aspekty pri čítaní natoľko nerušili, a ja sa k nim po dočítaní môžem tiež s čistým svedomím zaradiť.

Je pravda, že autorka do deja zakomponovala o niečo viac postáv, ako sme boli doteraz pri jej knihách zvyknutí. Mne sa ich však časom podarilo úspešne zaradiť, a i napriek tomu, že dej mohol naozaj na niekoho pôsobiť ťažkopádnejšie, to, ako autorka dokáže dokonale poprepájať udalosti z minulosti a prítomnosti, je pre mňa vždy obdivuhodné.

Knihu Pochované kosti odporúčam všetkým milovníkom kvalitných detektívok, ktorí v krimi príbehoch obľubujú prepracovaný dej a nečakané rozuzlenie. Ak ste ešte s touto sériou nezačali, ale láka vás tvorba Lisy Regan, pokojne môžete siahnuť aj po tejto knihe ako prvej. Vo všetkých prípadoch ide o ucelené a uzavreté príbehy, v ktorých autorka vždy poukáže na najdôležitejšie spojitosti z minulosti. Pokiaľ však radi spoznávate hlavné postavy od úplného začiatku, odporúčam začať od prvého dielu Miznúce dievčatá. Pre mňa bol doteraz najviac strhujúci tretí diel s názvom Matkin hrob, ktorý bol zatiaľ najosobnejší vo vzťahu k detektívke Josie.