RECENZIA: Michala Ries – Na úteku

VYDAVATEĽSTVO: Slovenský spisovateľ
SÉRIA: Na úteku (1. diel)
POČET STRÁN: 296

„Stará Júlia bola dieťa. Šťastné, bezstarostné, milované. Nová Júlia poznala priveľkú bolesť, ale málo poznala život, aby mohla byť ženou. A tak som visela kdesi v priestore, nevediac, kto vlastne som.“ (str. 11)

Adam a Júlia.

On je telom i dušou motorkár, oddaný svojmu klubu a životným zásadám. Svoju budúcnosť vidí po boku jedinej ženy, snúbenice Betky, ktorá je pre neho stelesnením istoty a života bez väčších komplikácií. Pripravovaná svadba je už takmer na spadnutie.

Ona je od detstva milovníčkou všetkého, čo súvisí s motorkárskym svetom. Po tragickej smrti otca si však svoje fungovanie v pôvodnom prostredí už nedokáže predstaviť, a tak, už ako plnoletá, odchádza do sveta. Na pár mesiacov tak za sebou zanecháva svoj starý život.

Po tom, ako sa jej podarí usporiadať si myšlienky, sa usadí v Bratislave, ďaleko od každého, kto by jej mohol pripomínať minulosť. Nájde si prácu v kníhkupectve a žije si podľa seba bez ohľadu na to, čo si o tom myslí jej okolie. Verí, že všetko sa na lepšie obráti. To by však nemohla stretnúť Adama, snúbenca svojej novej kamarátky, ktorý v jej živote rozpúta neutíchajúcu búrku. Dokážu si navzájom odolať a ochrániť seba či ostatných pred utrpením?

„Veľa vecí nedáva zmysel, keď je človek len pozorovateľ. Teraz som v hlavnej úlohe a vidím to novými očami. Nie som idiot. Viem, že to takto nemôže fungovať večne. Viem, že je to každým dňom len horšie, ale nemám dosť odvahy priznať sa.
Jedným som si však istá. Bude ma to bolieť. A čím dlhšie to potrvá, tým to bude bolieť viac.“
(str. 103)

Príbeh Na úteku je knižným debutom slovenskej autorky Michaly Ries, a zároveň prvým dielom duológie. Priznám sa, že keď som knihu po prvýkrát zaregistrovala, nezaujala ma natoľko, aby som sa rozhodla po nej siahnuť. Najskôr ma odrádzala obálka, ktorá vo mne evokovala dielo patriace do young adult žánru, a neskôr do istej miery aj anotácia, po prečítaní ktorej som knihu vnímala ako jeden z mnohých romantických príbehov. Časom som sa však dostávala k samým pozitívnym reakciám, ktoré napokon aj mňa nakopli k jej prečítaniu.

Hneď v úvode musím povedať, že moje prvotné dojmy boli absolútne mylné a poriadne vzdialené od reality. Kniha má v sebe omnoho viac, než by si čitateľ mohol predstaviť po vzhliadnutí jej zovňajšku. Ani zďaleka nejde o klasickú či prvoplánovú romantiku, ktorá by sa vám zunovala po prvých stránkach. Už od začiatku sa pripravte na poriadnu emocionálnu nálož a autorkin spontánny, nenútený, príjemný štýl písania.

Autorka zavedie čitateľa do motorkárskeho prostredia na Slovensku a zbežne mu predstaví základné zásady fungovania klubov, v ktorých sa ich jednotliví členovia často vnímajú ako rodina. Motorky, tetovania či pirsingy nie sú zrovna tým, čo by som v reálnom živote vyhľadávala, a tak aj toto prostredie bolo pre mňa pôvodne jednou veľkou neznámou. Nemusíte však mať obavy, že by ho tu bolo priveľa. Keď sa totiž zoznámite s hlavnými postavami a získajú si vaše sympatie, pochopíte, že doňho jednoznačne patria a aj to je jedna z vecí, ktoré robia túto knihu originálnou.

V príbehu sa zoznámite so skvelými postavami, z ktorých je každá iná a vďaka kvalitne vykreslenému charakteru úplne uveriteľná. Júlia je svojská, navonok uzavretá, no vo svojom vnútri zraniteľná, veľmi silná a láskavá. Po smrti otca, ktorý ju už od puberty zasväcoval do tajov motorkárskeho klubu, a s ktorým mala krásny láskyplný vzťah, sa nedokáže zžiť so svojou matkou, ktorá si našla nového priateľa, či sestrou, ktorú jej každý dáva za príklad.

„Otec ma odmala viedol k tomu, aby som sa mala rada taká, aká som, a nepoddala sa tým, čo ma chcú zmeniť podľa svojich predstáv. Učil ma odolávať tlaku, ale na druhej strane neignorovať vyjadrenia iných. Naopak, zamyslieť sa nad nimi, aby som zistila, či v nich nie je trochu pravdy, čo môže byť odrazový mostík na ceste stať sa lepším človekom.“ (str. 121)

Na druhej strane, postava Adama vo mne vyvolávala istú dávku tajomna, nakoľko autorka mu do vienka nenadelila príliš veľkú dávku výrečnosti. Najviac ma však dostala postava Júliinej babky, ktorá bola sympaticky nadčasová, vtipná, no zároveň silná opora plná životných skúseností. Počúvala, nesúdila a vždy sa snažila na všetko pozrieť aj z iného uhla pohľadu.

Silnou stránkou tejto knihy sú jednoznačne početné dialógy, ktoré sú úprimné, priame, svojské, ale veľakrát hlavne vtipné. Prispeli k udržaniu svižného tempa a dynamiky deja, ktorý bol aj vďaka tomu od prvej po poslednú stránku pútavý.

Knihu Na úteku odporúčam tým, ktorí dostali chuť na kvalitnú a emotívnu oddychovku z netradičného prostredia. Autorka ponúka vyváženú dávku lásky, erotiky, vážnych tém, ale aj humoru, ktorý mne neskutočne sadol. Keďže som mala už predtým načítaných viacero recenzií a na nečakaný záver som bola už tak nejako vnútorne nastavená, neprekvapil ma, no pokračovanie je, samozrejme, nutnosťou a ja sa naň veľmi teším. Vychádza pod názvom Na love a už teraz sľubuje ďalšiu dynamickú jazdu.

1 thought on “RECENZIA: Michala Ries – Na úteku