RECENZIA: Michel Bussi – Nikdy nezabudnem

ŽÁNER: Mysteriózny triler
POČET STRÁN: 424

„Stretli ste na kraji útesu krásne dievča?
Nepodávajte mu ruku!
Ľudia by si mohli myslieť, že ste ho sotili dole vy.“

O knihe:

Hlavný hrdina, 30-tnik Jamal, ktorý je (čiastočne) telesne postihnutý, sa ocitá v nesprávnom čase na nesprávnom mieste. V rámci jednej z pravidelných prechádzok zbadá červený kašmírový šál. Na tom by nebolo nič nezvyčajné. Keď sa však dostane o kúsok ďalej, uvidí na kraji útesu neznámu zúfalú ženu, ktorá sa akurát chystá skočiť a skoncovať so svojím životom. Hoci jej ponúkne pomoc, nedokáže už tragédii zabrániť.

Trauma na celý život. Tým to však ešte ani zďaleka nekončí. Zaujímavé, a zároveň nepochopiteľné, je aj to, že žena, ktorá z útesu skočila, bola údajne pred smrťou znásilnená, a následne uškrtená presne tým istým šálom, ktorý zbadal Jamal ako prvý. Ako je to možné? Veď pred skokom ju ešte videl živú. Časom vyjde najavo, že nejde o jedinú obeť. A ako sa dalo predpokladať, Jamal sa stáva hlavným podozrivým a začína sa pátranie po skutočnej pravde. Kde ju však hľadať? Nájde všetky dôležité odpovede v anonymných listoch, ktoré mu začnú po tejto udalosti chodiť a obsahujú dokumentáciu podobnej vraždy spred 10 rokov?

„Ako je to možné? Už celé minúty som myslel iba na to. Znova sa mi, sekunda po sekunde, odvíjali udalosti od rána a ja som nenachádzal nijaké logické vysvetlenie.
Mŕtve dievča ležiace na oblých kameňoch pláže malo okolo krku červený šál Burberry.“

Francúzskeho autora Michela Bussiho môžete poznať vďaka jeho úspešným detektívnym príbehom, ako napríklad Vážka, Mama klame, či Čierne lekná. Práve cez ne som tohto autora už v minulosti evidovala na pultoch kníhkupectiev. Keď u nás vyšla jeho ďalšia kniha, novinka Nikdy nezabudnem, povedala som si, že dám tomuto autorovi konečne šancu.

V prvom momente mi úvod knihy prišiel trošku rozpačitý. Autor sa už od prvej stránky snaží čitateľa vtiahnuť do deja. Príbeh začína tragédiou, o ktorej najskôr nič podrobnejšie neviete, len to, že sa stala, a aký mala prvotný dopad na život hlavného hrdinu Jamala. Postupne sa však pred vami odkrývajú potrebné súvislosti, keďže sa rozprávanie príbehu vracia úplne na začiatok. Hoci sa teda môžete spočiatku v deji trošku stratiť, oplatí sa počkať si na odhalenie, čo sa skutočne stalo.

„Nemáš sa polišov čo báť, Jamal.“
Mýlila sa.
Strašne sa mýlila.
Čoskoro sa dozviem ako veľmi.“

Samotná anotácia ku knihe je síce stručná, ale výstižná. Autor v príbehu stavil nielen na prvky mysterióznosti, ale neopomenul ani psychologickú sondu do hlavy hlavného hrdinu. Jamal je postavou, ktorú, aj napriek telesnému postihnutiu, nebudete zbytočne ľutovať. Hoci je prvým, a dlhý čas aj jediným, podozrivým, spočiatku pôsobí vyrovnane a odhodlane. Po čase však začína spochybňovať samého seba. A od toho momentu budete aj vy, ako čitatelia, riešiť hlavné otázky: Je svedkom alebo vrahom? A veríte ešte vôbec jeho verzii?

Práve toto spochybňovanie zo strany hlavného hrdinu, to, že autor chce v čitateľovi vyvolať zmiešané pocity, neistotu, mi v niektorých fázach príbehu pripomenulo knihu Balík od nemeckého autora psychotrilerov Sebastiana Fitzeka (ak vám je jeho tvorba známa, určite viete, o čom hovorím).

Jednoducho povedané, autor sa už od prvých stránok pohráva s myšlienkami čitateľa. A ide mu to teda naozaj dobre. Zo začiatku som mala pocit, že všetkému naozaj verím, no neskôr som začínala veľa vecí spochybňovať a nadobúdať pocit, že niečo jednoducho nesedí, niečo je zvláštne a nelogické, a preto som sa chcela čím skôr dozvedieť, kde je skutočná pravda. Príbeh veľmi dobre dopĺňajú rôzne záhadné postavy a zaujímavé je aj postupné odhaľovanie detailov iných vrážd, ktoré sa stali ešte v minulosti. Navyše, kapitoly sú vcelku krátke a kniha je rozdelená do 4 hlavných častí: vyšetrovanie, zatknutie, súdny proces a poprava.

„Rovnaký barbarský čin. Rovnaký násilník. Rovnaký nástroj zločinu. Rovnaké napadnutie vrátane detailov, o ktorých polícia mlčala.
Rovnaký spôsob vraždy.
Vrah bude pokračovať.
Na tom sa zhodlo vyšetrovanie po dvadsiatich štyroch hodinách.
Nezastaví sa. Vrah zaútočí znova.“

Knihu Nikdy nezabudnem odporúčam milovníkom trilerov, ktorí obľubujú mysteriózne príbehy a dokážu oceniť kvalitne premyslenú zápletku dotiahnutú do úplných detailov. Uznávam, že záver môže u niekoho vyvolať negatívne pocity, práve pre jeho (možno až bizarnú) komplikovanosť. Ja osobne som však s ním problém nemala, myslím si, že každá postava mala v záverečnej skladačke svoje miesto. Na konečné rozuzlenie si však budete musieť počkať naozaj až do poslednej stránky.

Úryvok z knihy Nikdy nezabudnem:

„Bežal som ďalej po zamrznutej cestičke. Na rovine bola hmla ešte hustejšia. Nedokázal som ani rozoznať stromoradie topoľov lemujúcich elektrické stĺpy zoradené smerom k jadrovým elektrárňam.
Moje svedectvo proti všetkým ostatným.