RECENZIA: Catherine M. Pittman & Elizabeth M. Karle – Ako poraziť úzkosť

Kniha Ako poraziť úzkosť je dielom amerických spoluautoriek Catherine M. Pittman, Ph.D. a Elizabeth M. Karle, MLIS. Ak sa po nej rozhodnete siahnuť, môžete si byť istí, že v tejto oblasti dostanete kvalitné informácie z prvej ruky. Autorka Catherine M. Pittman, Ph.D., totiž pôsobí ako klinická psychologička, ktorá sa špecializuje na liečbu poranení mozgu či úzkostných porúch.

Pocity úzkosti sa v istom okamihu života nevyhnú nikomu. Možno aj vy ste už niekedy pocítili búšenie srdca, tlak na hrudi či strach z neznámeho. Je to stav, nad ktorým nie je jednoduché získať kontrolu a dokáže každodenný život výrazne negatívne ovplyvniť a ovládnuť. Keď sa to stalo raz, čo ak sa to bude opakovať? V hlave si vyskladáte určité vzorce, bojíte sa opakovania stavov, ktoré vás zasahujú nepripravených.

Práve táto kniha vám môže pomôcť pochopiť mechanizmy týchto skľučujúcich pocitov, aby ste im časom dokázali čeliť. Prívetivým spôsobom vysvetľuje, čo vlastne zahŕňa pojem „úzkosť“ či aký vzťah má k pocitom strachu. Volí však jednoduchšiu cestu a neponúka vyčerpávajúce podrobné opisy neurologických mozgových procesov. Teoretické poznatky a vysvetlenia miestami ilustruje na konkrétnych situáciách zo života, vďaka ktorým som si aj ja dokázala jednotlivé fakty omnoho lepšie predstaviť.

„Hlavným cieľom tejto knihy je dať vám moc žiť svoj život tak, ako si želáte, aby ste mohli naplniť svoje vlastné túžby.“ (str. 23)

Nie je to len o mozgovej kôre

Autorky poukazujú na dve oblasti ľudského mozgu, v ktorých môže úzkosť vznikať. Pripomínajú, že mnoho odborníkov sa zvykne v tejto otázke zameriavať iba na mozgovú kôru, čo však nie je úplne správna cesta. Pre dosiahnutie maximálneho efektu úľavy je nevyhnutné pochopiť dve dráhy – tak mozgovú kôru, v ktorej sa odrážajú vnemy a myšlienky, ako aj amygdalu, ktorá je zodpovedná za emócie.

Ak ste teda o tejto drobnej časti mozgu ešte nikdy nepočuli, v tejto knihe sa o nej dozviete veľa zaujímavých informácií. Kým na jednej strane nám amygdala dokáže zachrániť život vďaka svojej schopnosti rýchlo ovládať telesné reakcie v nebezpečných situáciách, na strane druhej môžu byť niekedy jej dobré úmysly aj problémom. Keďže ju charakterizuje fráza „útok, útek alebo zamrznutie“, dokáže spustiť panický atak aj v prípadoch, kedy nám žiadne logické nebezpečenstvo nehrozí. Práve takéto prehnané reakcie môžu potom veľmi negatívne ovplyvňovať náš každodenný život.

„Podobne ako dirigent orchestra, amygdala riadi mnoho rôznych reakcií v mozgu aj v tele. Okrem toho, že sa spolieha na vopred naprogramované reakcie, je tiež mimoriadne citlivá na to, čo sa vám deje, a reaguje na vaše špecifické zážitky.“ (str. 54)

Nečakajte okamžitú úľavu

Okrem vysvetlenia teoretických poznatkov či uvádzaných príkladov zo života, vložili autorky do knihy aj viacero krátkych cvičení. Tie sú primárne založené na tom, aby ste si uvedomili niektoré veci, čo vám v konečnom dôsledku umožní s úzkosťou lepšie pracovať. Jednotlivé kapitoly sú prehľadne spracované, pričom na konci každej z nich nájdete stručné a výstižné zhrnutie toho, čo ste sa mali možnosť v danej časti dozvedieť.

Knihu Ako poraziť úzkosť odporúčam každému, komu úzkosti strpčujú život, ale aj tomu, kto má vo svojom okolí niekoho, kto nimi trpí a chcel by ho lepšie pochopiť. Pomôže vám identifikovať pôvod úzkosti, pochopiť spúšťače či vzorce myslenia, ktoré ju spôsobujú, a napokon poskytuje rady a tipy, ako úzkostné stavy zmierniť.

Určite neponúka univerzálny návod, ktorý okamžite zabezpečí úľavu, ide o dlhodobý proces vyžadujúci si väčšiu dávku trpezlivosti. Svojou komplexnosťou však kniha dokáže pokryť rôzne situácie, v ktorých sa môže nájsť každý z nás, a toto poznanie je prvým krokom na ceste za kvalitnejším životom.

VYDAVATEĽSTVO: Grada
ORIGINÁLNY NÁZOV: Rewire Your Anxious Brain
PREKLAD: Dominika Trubačová