RECENZIA: Ingvild H. Rishøi – Hviezdna brána (Príbeh o Vianociach)

ORIGINÁLNY NÁZOV: Stargate – en julefortelling
PREKLAD: Zuzana Bátorová – Vahančíková
ROK VYDANIA: 2022
ŽÁNER: Román / Deti a mládež
POČET STRÁN: 140

„Zázraky sa stávajú,“ hovorieval školník. „Niekedy jednoducho neexistuje iné východisko, a vtedy sa stane zázrak.“ (str. 21)

Tøyen, Oslo. V chudobnej štvrti žijú dve sestry s otcom, ktorý nepohrdne alkoholom a najradšej trávi svoj čas vysedávaním v miestnej krčme s názvom Hviezdna brána. Hoci svoje dcéry miluje a pokúša sa o abstinenčnú prestávku, dlho mu to nevydrží. Blížia sa Vianoce, opäť prichádza o prácu a dievčatá ostávajú na všetko samé.

Aby mala rodina aspoň skromný príjem na prežitie, šestnásťročná Melissa preberá zodpovednosť a vo voľnom čase pomáha predávať vianočné stromčeky. Jej desaťročná sestra Ronja za zase zapája do predaja vencov a čečiny.

„Keď človek pracuje, nemusí na nič myslieť, nič cítiť ani o ničom uvažovať. Bolo to presne tak, ako keď som tých ľudí u nás v obývačke nevnímala, hoci som ich počula. Presne ako keď som nevidela ocka, hoci som sa na neho pozerala.“ (str. 57)

Nórska autorka Ingvild H. Rishøi sa po prvýkrát predstavila čitateľom v roku 2007, kedy jej vyšla prvá zbierka poviedok. Tomuto žánru sa venovala ešte niekoľko rokov, až sa napokon rozhodla prísť s jej debutovým románom Hviezdna brána s podtitulom Príbeh o Vianociach, ktorý na slovenský knižný trh prinieslo vydavateľstvo Tatran.

Asi nikoho neprekvapí, že táto kniha ma priam zhypnotizovala svojou nádhernou obálkou ešte v čase, keď som ju zbadala v pripravovanom edičnom pláne. Úžasné farebné zladenie a precízna práca vydavateľstva vytvorili dielo, ktoré sa jednoducho nedalo prehliadnuť. Po prečítaní anotácie mi zároveň bolo jasné, že nepôjde o prvoplánový príbeh, ale taký, ktorý budem s najväčšou pravdepodobnosťou čítať so stiahnutým hrdlom.

Rozprávačkou je desaťročná Ronja, ktorá je svojím zmýšľaním akýmsi opakom šestnásťročnej Melissy. Kým ona stále verí a snaží sa vo všetkom nájsť aspoň iskru niečoho pekného, staršia sestra je skeptickejšia a prestáva dúfať v svetlejšiu budúcnosť. Autorke sa podarilo vykresliť detské zmýšľanie veľmi autenticky, aj preto vás dokáže príbeh zasiahnuť už od prvých stránok.

Okrem hlavných postáv sa v knihe mihne aj zopár vedľajších, z ktorých každá má svoje miesto a opodstatnenie. Vo väčšine prípadov vnášajú do príbehu spolupatričnosť, nezištnú pomoc, alebo hoci len pekné slovo, ktoré dokáže povzbudiť. Samozrejme, nájdu sa aj takí, ktorí si hľadia svoje a empatické správanie im veľa nehovorí. Ak teda po tejto knihe siahnete, dostanete reálny príbeh s reálnymi postavami, ktoré by sa pokojne mohli nachádzať aj vo vašom okolí.

„Asfalt a slnko, bol to len obyčajný asfalt a slnko. Bolo ešte len dvanásť hodín, ale ocko nekráčal normálne, obliala ma horúčava a vzápätí ma striaslo od zimy, a potom ma zbadal. Usmial sa a zdvihol ruku, tak som musela zdvihnúť ruku aj ja. Ibaže cez školskú bránu všetci všetko vidia, a vtedy som si zaželala, nech sa prepadnem pod zem. Nech prídu povodne, požiare a búrky, mohla by sa zdvihnúť voda a zaplniť ulice, mohlo by všade začať horieť, potom by si ocko už nestihol spomenúť na Hviezdnu bránu a nikto by nemal čas premýšľať o nás, museli by utekať cez celý Tøyen, preč od horiacich stromov a všetkého, čo na nich padá, nemohli by sa všetci jednoducho rozutekať a vziať svoje deti na plecia?“ (str. 65-66)

Kniha je svojím rozsahom „jednohubka“ s krátkymi kapitolami, z ktorých niektoré majú dokonca len pár riadkov. Svojím obsahom však patrí medzi tie útle príbehy, ktoré dokážu čitateľovi predať viac, než niektoré 400-stranové romány s dokonale poprepletaným dejom. Nečakajte žiadne početné zvraty či prekvapenia, ale veľa pekných myšlienok, pri ktorých sa neraz pristavíte.

Hoci má kniha prisúdený podtitul Príbeh o Vianociach, ide skôr o netypický príbeh s chladnou atmosférou, ktorý sa odohráva v období tesne pred sviatkami. Ich čaro je ale prítomné úplne všade a dotvára ho bohatá snehová pokrývka či tradičný predaj vianočných stromčekov. Prekvapil ma však samotný záver, ktorý nie je jednoznačný a každý čitateľ si ho môže vysvetliť po svojom.

Knihu Hviezdna brána odporúčam čitateľom, ktorí majú chuť siahnuť po trpko-smutnom, no zároveň láskavom príbehu zo zimného obdobia. Do popredia stavia nádej, silu medziľudských vzťahov či krásu, niekedy naivnej, detskej fantázie. Je to príbeh o vzájomnej podpore, ktorý ukazuje, že deti dokážu veriť aj vtedy, keď to dospelí už možno dávno vzdali.

Viac info o tomto titule nájdete TU.