RECENZIA: Julie Caplin – Kaviareň v Kodani

SÉRIA: Romantické úteky
ORIGINÁLNY NÁZOV: The Little Café in Copenhagen
PREKLAD: Alexandra Janogová
POČET STRÁN: 352
VÄZBA: brožovaná

„Vitajte v útulnej kaviarni, kde to vonia škoricou, horúcou čokoládou a láskou.”

Mladá a ambiciózna Katie je hrdá na svoju úspešnú kariéru, ktorú si dokázala vybudovať v jednej z najprestížnejších londýnskych PR agentúr. I napriek rodinným trápeniam sa snaží upínať pozornosť na svojho skvelého priateľa či vytúžené povýšenie.

Jej sny sa však v jednom okamihu zrútia ako domček z karát, keď ju o postup v kariére pripraví práve jej najväčšia láska. Na pozviechanie však nie je čas. Ak si chce zachrániť svoju povesť, neostáva jej nič iné, ako zabojovať o nového klienta a urýchlene sa vydať na cestu do Kodane. Tento výlet však rozhodne nebude idylický a nudný. Spoločnosť jej totiž robí hŕstka otravných novinárov, za ktorých nesie zodpovednosť.

Prvotné obavy sa však postupne menia na úžasné dobrodružstvo, pri ktorom nebude núdza o momenty plné lásky, porozumenia či nadviazania nových priateľstiev.

„V Londýne musíte byť neustále v strehu. Kontrolovať si maily, správy v telefóne, diskusie na sociálnych sieťach… a všetko stále dookola. Zastávku som prešvihla z jednoduchého dôvodu: príliš som sa pohrúžila do článku o poslednom trende z oblasti životného štýlu, ktorý som čítala inému cestujúcemu ponad plece, a vravela si: To sú teda hlúposti. Hygge.” (str. 10)

Knihu Kaviareň v Kodani od anglickej autorky Julie Caplin som po prvýkrát zaregistrovala na českom knižnom trhu, kde zožala enormný úspech. Keď sa potom u nás objavila v slovenskom preklade, vedela som, že si ju chcem určite prečítať. Ideálny čas na ňu u mňa prišiel po dočítaní náročnejšieho krimi, kedy som si povedala, že to chce nejakú pravú oddychovku. A pri tejto knihe som na ňu konečne po dlhšom čase natrafila.

Už samotná obálka dokáže o príbehu dosť napovedať. Pôsobí útulne, príjemne, a dovolím si tvrdiť, že tí, ktorí milujú kávu, tejto knihe len ťažko odolajú. Autorke sa v nej podarilo, okrem iného, vytvoriť priestor, v ktorom nie je núdza o voňavé koláčiky, horúcu čokoládu, kvalitnú kávu, ale aj riešenie ťaživých životných problémov.

Posolstvo, ktoré chcela autorka čitateľom odovzdať, je do určitej miery naznačené aj v anotácii. Určite ste už počuli o „hygge”, teda dánskom životnom štýle, ktorý hlása pohodu a šťastie. Túto filozofiu autorka vsadila do príbehu úplne nenútene a okrajovo, oboznámi vás so základnými myšlienkami, ktoré Dáni vyznávajú.

Kniha je rozdelená do troch častí. Autorka najskôr čitateľa zavedie do uponáhľaného Londýna, následne ponúkne možnosť stíšiť sa v dánskej Kodani, a napokon ukáže, ako toto nečakané dobrodružstvo dokázalo ovplyvniť životy jednotlivých postáv. Tie mi boli od začiatku sympatické, aj keď niektoré pôsobili spočiatku nepríjemným dojmom. Jednoznačne to však patrilo k tomuto príbehu, a to, prečo niektoré postavy autorka vykreslila práve týmto spôsobom, určite pochopíte v závere knihy.

„Je nepríjemný, arogantný, hrozný. A zasa tak veľmi dobre nevyzerá. Rozhodne nie. Len trochu. Pekné ramená. Krásne oči. Príťažlivá tvár. Skôr zaujímavý… zaujímavo poskladaný. Skrátka, vyzerá celkom dobre, nie je to žiaden krásavec alebo niečo podobné. Vlastne je krásavec, ale to ešte nič neznamená.” (str. 65)

Hoci bol príbeh od začiatku vcelku predvídateľný, v tomto prípade mi to absolútne neprekážalo. Autorka má výborný štýl písania, ktorý z tohto diela robí niečo magické až rozprávkové. Dej má spád a neobsahuje hluché miesta. Čakajte štedrú dávku romantiky, vážne, ale aj trefné či úsmevné dialógy, vďaka ktorým sa pri čítaní nudiť rozhodne nebudete.

Autorka pri spomínaní jednotlivých miest v Kodani nezachádza úplne do detailov a informácie podáva pútavo. Preto si tu na svoje prídu aj čitatelia, ktorí v knihách neobľubujú, podobne ako ja, príliš rozvláčne a siahodlhé opisy. Bolo zaujímavé sledovať, ako sa do protikladu dostali uponáhľaný Londýn a pokojná Kodaň, kde sa všetko snažia riešiť prostredníctvom racionálnej komunikácie a rozvahy.

Knihu Kaviareň v Kodani odporúčam všetkým romantickým dušiam, ktoré sa chcú aspoň na chvíľu preniesť na miesto, kde panuje šťastie, pokoj a láska. Spoznáte silu priateľstva, ako aj to, ako dokáže spomalenie v živote zblížiť ľudí a ukázať ich v úplne inom svetle. Ak máte chuť na milé a úsmevné čítanie so sympatickými postavami či pravú oddychovku o plnení si snov a nachádzaní seba samého, určite po tejto knihe siahnite. Ja sa už teraz teším na ďalší diel zo série „Romantické úteky“ s názvom Pekáreň v Brooklyne.

2 thoughts on “RECENZIA: Julie Caplin – Kaviareň v Kodani

1. Kaviaren v Kodani sa ku mne dostala nahodou, precitala som ju za dva dni a bola som nou nadsena-je to mimoriadne prijemne oddychove citanie.tak som si od autorky kupila tri dalsie knihy- Cukraren v Parizi, Plaz v chorvatsku a Hotylek na Islandu- a bohuzial som zistila, ze autorka pise podla sablony- hrdinka je vzdy dievca s problemami v zamestnani, muzska hlavna postava je najprv protivna, ale jej sa paci, co ovsem nedava najavo, ked sa nahodou dotknu, nasleduje dvojstranovy opis ako ju to rozochvelo, co sa tyka kariery, zrazu su hrdinky nesmierne uspesne a podari sa im z objektov urcenych na odpis vybudovat ziskove a uzasne podniky….a pochopitelne sa zblizia s predtym protivnym hlavnym hrdinom…..no sklamanie velike……mozno som len narocna…..???