RECENZIA: Silvia Demovičová – Na Vianoce budem doma

VÄZBA: pevná

„Budeš mojou najkrajšou vianočnou spomienkou.“ (str. 146)

Lea a Filip.

Ona – veselá vysokoškoláčka, ktorá miluje Vianoce a cestuje domov, aby ich strávila v kruhu rodiny.

On – nádejný, talentovaný hokejista, ktorý sa vo vlaku ocitne z úplne iných dôvodov, nakoľko ošiaľ okolo Vianoc mu nič nehovorí.

A napokon, pôvodne úplne obyčajná cesta vlakom z Košíc, ktorá sa mení na dobrodružstvo, o akom sa im ani nesnívalo.

„Toto je ten moment, napadne mi. Keď sa budeme tváriť, že si ide odskočiť alebo po lístky. Jej spôsob rozlúčky. Už ju neuvidím. Intenzívne sa mi po nej zacnie, hoci ju mám stále na dosah ruky. Nie som pripravený na to, že navždy odíde. Potrebujem s ňou stráviť ešte niekoľko minút alebo aj hodín. Niekoľko životov.“ (str. 88)

S tvorbou slovenskej autorky Silvie Demovičovej som sa zoznámila už pred niekoľkými rokmi prostredníctvom knihy Každý trapas sa počíta, o ktorej som písala ešte v úplných začiatkoch tohto blogu. Neskôr ma úplne pohltila dvojdielna young adult séria Iba s tebou, ktorú napísala spoločne s ďalšou slovenskou autorkou Simonou Kutišovou. Tentoraz som sa rozhodla siahnuť po jej najnovšom počine Na Vianoce budem doma, pri ktorej ma už na prvý pohľad zaujala krásna, jednoduchá obálka, presne odrážajúca aj samotný obsah.

Aj v tomto prípade je kniha primárne určená pre mládež, vôbec však nepochybujem o tom, že si pri nej dokonale oddýchnu aj dospelí čitatelia. Od prvých strán ide o milé, úsmevné čítanie, ktoré dokáže navodiť tú správnu zimnú a vianočnú atmosféru.

Čakajú na vás hlavní hrdinovia, Lea a Filip, ku ktorým si veľmi rýchlo vytvoríte sympatie, a v závere sa vám s nimi bude ťažko lúčiť. Autorka vytvorila postavy, ktoré sú navonok úplne rozdielne, čo často prináša aj úsmevné momenty. Kým Lea je milovníčka Vianoc a všetkých bláznivých doplnkov, Filip je typický Grinč, ktorý toto obdobie či rodinné udalosti neobľubuje, a nechápe, čo na tom všetci vidia. Zároveň však majú toho spoločného omnoho viac, než by sa zdalo.

„Uvažujem nad jej teóriou o tom, že duše putujú večnosťou z jedného tela do druhého a hľadajú sa. Vysvetľovalo by to, ako je možné, že mám niekoho tak rád, hoci ho poznám sotva dva dni. Nezáleží na tom, že neviem všetko o jej rodine, koníčkoch alebo o jej živote. Mám pocit, že poznám ju, jej najhlbšie vnútro, jej prastarú dušu, ktorá okolo seba iba navrstvila šupky tohto sveta. Všetko ostatné sú len kulisy.“ (str. 144)

Autorka má svižný štýl písania, knihu preletíte rýchlo, dej plynie a je jednoduchý. Obe hlavné postavy však majú svojich démonov z minulosti, ktorí ich dlhodobo prenasledujú. Tie ovplyvnia aj ich dôvody, pre ktoré sa pred Vianocami rozhodli cestovať naprieč celým Slovenskom.

Príbeh je plný najrôznejších emócií. Pri čítaní vám bude veselo, smutno, budete sa cítiť uzimene, ale aj útulne. Nechýba príjemná romantická linka, pekné myšlienky, veľa dobrodružstva, pochopenia a ľudskej dobroty. Autorka sa zároveň dotýka aj viacerých dôležitých tém, rozoberá rodinné vzťahy, detstvo, rodičovskú lásku ako takú.

Knihu Na Vianoce budem doma odporúčam všetkým milovníkom príjemných zimných a vianočných príbehov, ktoré pohladia dušu. Budete si klásť otázku, či náhody existujú. Či má každý niekde spriaznenú dušu, pri ktorej už po pár hodinách spoločne stráveného času vedia, že patria k sebe. Vyrozprávanie sa z problémov a ťažkostí, ktoré si aj v tomto prípade nesú so sebou hlavní hrdinovia, dokáže totiž priniesť, hlavne v období pred sviatkami pokoja a lásky, úľavu na duši.

Viac info o tomto titule nájdete TU.

1 thought on “RECENZIA: Silvia Demovičová – Na Vianoce budem doma

1. Na Vianoce budem doma je knižka, ktorú som prečítala ako prvú z mnohých darčekov . Musím Vám povedať, že knižka je výborná ako som aj očakávala, lebo knižku napísala skvelá slovenská spisovateľka Silvia Strapačka Demovicova. Kto poznáte jej tvorbu určite mi dáte za pravdu. Lea aj Filip idú v nečakane v rovnakom čase na vlak. Ich stretnutie je prekvapujúce a čo všetko spôsobí snehová kalamita , tak to sa už dočítate v tejto super knižke .