RECENZIA: Stacy Willingham – Záblesk v temnote

ROK VYDANIA: 2022
ŽÁNER: Psychologický triler
POČET STRÁN: 360
VÄZBA: pevná

„Nedovolí vám zhasnúť, kým nedočítate.“

Louisiana, rok 1999. Chloe Davisová mala dvanásť rokov, keď v malom mestečku začali miznúť dievčatá. K vraždám šiestich dospievajúcich dievčat sa priznal jej otec, ktorý bol odsúdený na doživotie.

Prešlo dvadsať rokov a Chloe pôsobí ako psychologička, je zaujatá svadobnými prípravami a verí, že ju v živote čaká už iba šťastie. S minulosťou sa však ešte stále celkom nevyrovnala. Keď záhadne začnú miznúť ďalšie miestne dievčatá, opantajú ju spomienky na hrozivé leto, ktoré pochovalo jej detstvo.

Chloe je plná pochybností, ktoré sa prehlbujú a stále si kladie dôležitú otázku – ide iba o neexistujúcu paralelu s hroznou minulosťou, alebo druhý raz v živote má dočinenia s nebezpečným vrahom?

„Koncept strachu udrel to môjho dospievajúceho tela silou, akú nikdy predtým nezažilo. Takou dusivou silou, že ma aj nadychovanie bolelo. A vo chvíli nárazu som si uvedomila, že príšery sa neukrývajú v lese. Nie sú to tiene medzi stromami ani neviditeľné veci číhajúce za tmavými kútmi.
Nie. Skutočné príšery sa pohybujú pred našimi očami.“
(str. 10)

Dielo Záblesk v temnote je literárnym debutom americkej autorky Stacy Willingham, ktorá zaň získala hneď niekoľko ocenení. Mňa táto kniha zaujala už pred nejakým časom, keď vyšla v Českej republike, preto ma potešilo jej vydanie v slovenčine vďaka vydavateľstvu Motýľ. Okrem pútavého námetu si kniha vyslúžila krásnu obálku, ktorej symboliku pochopíte až po prečítaní záverečných strán.

Musím sa priznať, že s úvodom som chvíľu bojovala, bol trochu zdĺhavý, čo mi zabránilo začítať sa do príbehu od prvej strany. Pomalšie tempo, ktoré autorka nasadila, uberalo na dynamike, ktorú od tohto žánru očakávam. V konečnom dôsledku možno povedať, že kniha si ho udržiavala až do úplného záveru.

Príbeh je do veľkej miery založený na myšlienkach hlavnej hrdinky trpiacej psychickými problémami z traumy, ktorú zažila, keď mala dvanásť rokov a jej otca zatkli. Vo svojom rozprávaní sa často vracia do minulosti, následne odhaľuje a približuje svoje súčasné pocity. Po dvadsiatich rokoch sa jej obnovujú spomienky, nachádza podobnosti a trpí občasnou paranojou.

„Stala som sa psychologičkou, pretože rozumiem traume. Rozumiem jej lepšie, než by sa dalo naučiť v škole. Chápem, ako môže mozog negatívne ovplyvniť každý aspekt tela, ako emócie všetko prekrútia. Emócie, o ktorých človek ani netuší. Viem, ako takéto emócie bránia človeku, aby videl, uvažoval, jasne konal. Poznám, akú bolesť spôsobujú od hlavy až po päty, tupú pulzujúcu bolesť, ktorá nikde neodíde.“ (str. 58)

Autorka poňala psychológiu postáv komplexne, nie je ich také množstvo, ale ich pocity má čitateľ možnosť spoznať skutočne do hĺbky. Chloe je rozporuplná hlavná hrdinka, ktorej pochybnosti sa postupne prenesú aj na vás, budete sa zamýšľať nad tým, čo je realita a čo len prípadný výplod jej fantázie. Pre väčšiu uveriteľnosť jej pocitov sa autorka rozhodla pre prelínanie minulých a súčasných zločinov, ktoré však miestami pôsobilo mierne zmätočne, preto bolo potrebné sa viac sústrediť na to, ktoré obdobie práve opisuje.

Autorke sa podarilo veľmi dobre vykresliť, ako dokáže prežitá trauma zasiahnuť celú rodinu a ovplyvniť rodinné vzťahy vo viacerých smeroch. Zároveň poukazuje na to, ako sa niečo, čo sa udialo v detstve, prenáša aj do dospelosti a dokáže ovplyvniť celý náš život. A to bez ohľadu na to, či si to priamo uvedomujeme, alebo to na nás číha niekde v podvedomí.

Knihu Záblesk v temnote odporúčam skôr milovníkom pomalších psychotrilerov, ktoré vynikajú zaujímavým námetom, temnou atmosférou a kvalitným vykreslením psychológie postáv. Hoci viacero čitateľov tvrdí, že odhalilo celú zápletku predčasne, ja som viac-menej tápala až do úplného konca. I napriek tomu bol však príbeh menej strhujúci, než som od neho pôvodne očakávala.