RECENZIA: Barbora Bernátová – Pod pohrebným mesiacom

VYDAVATEĽSTVO: Saga
ROK VYDANIA: 2023
ŽÁNER: Detektívka
POČET STRÁN: 336
VÄZBA: pevná

„Nenávidia ma a ja nenávidím ich.“ (str. 11)

Klára sa v jedno chladné ráno prebudí na brehu jazera úplne dezorientovaná a vystrašená. Z predošlej noci si nič nepamätá, no cíti, že sa udialo niečo strašné. To ešte netuší, že len pár metrov od nej leží jej mŕtvy spolužiak Alex, s ktorým ju už dlhodobo spájalo viac než len obyčajné priateľstvo.

Klára sa obráti so zúfalou prosbou o pomoc na Dominika Tótha, kamaráta z detstva, ktorý neváha ani sekundu. Menej nadšenia však prejavuje kapitán Dávid Meizner, ktorý by sa najradšej od nového prípadu dištancoval. Termín pôrodu jeho priateľky Emy je na spadnutie, a ako pravý milovník detí vie, že po narodení dieťaťa sa mu život obráti naruby.

Kolega Dominik sa však nedá odbiť a trvá na tom, aby mu Dávid s prípadom pomohol. A tak sa obaja púšťajú do vyšetrovania Alexovej smrti, okolo ktorej sa vynára stále viac nezrovnalostí. Práve tie v Dávidovi zapália iskru pochybnosti, či Klára hovorí skutočne pravdu.

„Ten obraz mi je známy. Ten zvuk mi je známy – to hnusné, ostré škrípanie bŕzd na koľajniciach. Pred očami sa mi mihnú slabé záblesky svetla, akoby som sa snažila vybaviť si dávno stratené spomienky. Je to ako film, ako krátkometrážny film, len reálny, so všetkými pocitmi, zvukmi a pachmi. Vidím v ňom samu seba a na chrbte cítim dotyk cudzej ruky…“ (str. 24 – 25)

Ak ma už sledujete nejakú dobu, mohli ste si všimnúť, že nikdy nepohrdnem kvalitnou detektívkou a rada dám v tomto žánri priestor aj slovenským autorom. Barbora Bernátová si ma získala už jej debutom Dievča v hmle (2020), preto som okamžite siahala aj po pokračovaní s názvom Špina (2022), ktoré mi len potvrdilo, že autorka píše skvelo. A tak som ani na chvíľu neváhala, keď sa na pultoch kníhkupectiev objavilo ďalšie pokračovanie s názvom Pod pohrebným mesiacom s neprehliadnuteľnou obálkou.

Autorkine knihy sa u mňa zaradili do skupiny tých, pri ktorých už ani vopred nečítam anotáciu, ale automaticky po nich siaham. Som si jednoducho istá, že aj pri ďalšom diele dostanem kvalitný detektívny príbeh, ktorý ma vtiahne do deja od prvej stránky. Inak tomu nebolo ani v tomto prípade.

Pod pohrebným mesiacom je už tretia kniha so svojráznym detektívom Dávidom Meiznerom, ktorý medzi čitateľmi, ako hlavný hrdina, zbiera rozporuplné reakcie. Je to pochopiteľné, nakoľko niekedy pôsobí skutočne arogantne a vyjadruje sa ako buran. Vo svojom vnútri je však láskavým a spravodlivým vyšetrovateľom, ktorý vie, čo je správne. V mojom prípade bol verdikt jasný – milujem jeho sarkastický humor a hlášky, nad ktorými som sa veľakrát úprimne zasmiala. V prípade tejto knihy som mala dokonca pocit, že autorka pritvrdila, jeho povestnú iróniu ešte viac vyšperkovala a posunula na vyšší level.

„Kiežby mali jeho slová silu zahojiť všetky moje rany. Tie fyzické, ktoré som utŕžila túto noc, aj tie na duši, ktoré sú osem rokov mojou súčasťou. No nech mi v ušiach znejú akokoľvek nádherne, stále sú to len slová a v tejto chvíli nemajú žiadnu moc. To ľudia, tí ju majú. Ich myšlienky, rozhodnutia a následné konania, ktorými sa rozhodli zničiť nám životy. Vtedy aj teraz.“ (str. 271)

Samozrejme, tento príbeh nie je zďaleka len o tom. Opäť sa máte možnosť začítať do detektívky s pútavým námetom. Zoznámite sa s viacerými postavami, skupinou mladých ľudí, v ktorej nie je núdza o rivalitu, priateľstvá i nepriateľstvá, prajnosť či závisť, ale aj o lásku a sklamania. Budete svedkom viacerých prekvapivých zvratov, spolu s postavami odhalíte navonok ukryté prepojenia a prežijete rôzne emócie.

Autorka si zároveň dala záležať, aby celý prípad pôsobil čo najviac uveriteľne, preto neuvádza len jednoduché fakty, ale v rámci prebiehajúceho vyšetrovania sa zameriava aj na rôzne trestnoprávne aspekty. Ak teda obľubujete v rámci tohto žánru aj nejakú pridanú hodnotu, v tejto knihe si prídete na svoje a obohatíte sa o zaujímavé informácie.

Knihu Pod pohrebným mesiacom odporúčam milovníkom napínavých a dynamických detektívnych románov, pri ktorých až do poslednej chvíle nebudete vedieť, ako sa napokon skončia. V tomto prípade si autorka zvolila viac-menej otvorený koniec, čím si pripravila pôdu pre ďalší príbeh, ktorého sa už neviem dočkať. V mojom pomyselnom rebríčku naďalej o kúsok vedie kniha Dievča v hmle. Je to však čisto subjektívne, nakoľko autorka píše výborne a ja vám všetky jej knihy môžem s čistým svedomím odporučiť.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem autorke.
Jej tvorbu môžete sledovať na Instagrame.