RECENZIA: Christie Tate – Skupinová terapia

VYDAVATEĽSTVO: Grada (Metafora)
ORIGINÁLNY NÁZOV: Group: How One Therapist and a Circle of Strangers Saved My Life
PREKLAD: Dáša Vallo
ŽÁNER: Skutočný príbeh / Román
POČET STRÁN: 328
VÄZBA: brožovaná

„Vedela som, že mám vnútornú túžbu, ktorú nedokážem opísať, a ani neviem, ako ju ukojiť. Niekedy som si nahovárala, že iba túžim po partnerovi a bojím sa, že zomriem sama. Bola to pravda. V jadre môjho zúfalstva sa však ukrývalo niečo iné.” (str. 15)

Dalo by sa povedať, že život Christie bol plný úspechov. Študentka, ktorá si dokázala udržať výborný prospech a po škole sa zamestnať v jednej z najuznávanejších právnických firiem, ktorá jej naštartovala sľubnú kariéru. Hoci sa jej v tomto ohľade darilo, jej vnútro bolo rozbité na milión kúskov.

Začala trpieť úzkosťami, poruchou príjmu potravy a nedokázala ovládať neustále pocity osamelosti. Do života jej napokon vstúpil doktor Rosen, psychoterapeut, ktorý jej ukázal silu skupinovej terapie a ľudskej spolupatričnosti.

„Prejedala som sa a vracala od siedmej triedy. Už som si ani nemusela strkať prsty do hrdla. Stačilo, aby som sa naklonila nad toaletu. Keď som zo seba všetko vydávila, osprchovala som sa, než sa spolubývajúca vrátila zo študijnej skupiny. Mala som pocit, že mi rozpolí žalúdok. V malej kúpeľni stúpala para a ja som sa opierala o stenu a čakala, či ešte budem vracať. Zrazu sa mi zahmlilo pred očami. Padla som na zem, spolovice som ležala v sprche, spolovice na dlážke. Skôr než som stratila vedomie, pomyslela som si: A je to tu. Takto zomriem – prejedaním sa až do zabudnutia a nariekaním kvôli nejakému chalanovi.” (str. 52)

Kniha Skupinová terapia ma zaujala v okamihu, ako ju vydavateľstvo Grada pridalo do svojho edičného plánu. Američanka Christie Tate sa v nej rozhodla vyrozprávať svoj príbeh, v ktorom spomína na okamihy svojho detstva či vysokoškolského štúdia, ale predovšetkým na skupinovú terapiu, ktorú začala navštevovať, keď mala 27 rokov. A tu sa začína kolotoč tých najrôznejších emócií.

Zo začiatku som sa trochu ťažšie začítavala. Vytvoriť si ku Christie väčšie sympatie a pozitívny vzťah nie je až tak jednoduché a trvalo mi dlhšie, kým som sa naladila na jej myšlienkovú vlnu. Je svojská, väčšinou koná impulzívne a často sa necháva strhnúť hystériou. Kým vám na hrdinke, o ktorej to celé je, príliš nezáleží, ťažko sa do príbehu naplno ponoriť. Keď však do jej života vstúpia ľudia zo skupinovej terapie, jej príbeh pomaly naberá iný smer.

Christie napísala svoj memoár veľmi úprimne, bez servítky a akýchkoľvek príkras. Tak, ako sa zdôverovala so všetkým členom skupiny, tak sa prezentuje aj pred samotným čitateľom. Odhaľuje mu svoje prednosti a nedostatky, ukazuje, že za určitým správaním môžu byť aj dávne traumy, ktoré ostali zaryté hlboko v duši.

Príbeh rozdelila do 3 častí podľa toho, ako sa jej darilo postupovať v rámci jednotlivých skupín a terapií. Kým prvá polovica knihy bola o niečo ťažkopádnejšia, druhá už mala omnoho lepší spád. Hoci sa postupne zoznamujete s rôznymi členmi skupiny a ich vnútornými bojmi, ostáva to viac-menej len v okrajovej rovine.

„Skutočnosť, že som sa obrátila chrbtom k maminmu zákazu nehovoriť druhým osobné veci, mi dávala silu. Prezradila som svoje tajomstvo a netrápila sa, kto z rodiny ma opustí, pretože som konečne pochopila, že tajomstvami stratím jedine seba. Uvedomila som si, že vyzdraviem (ešte som netušila, či je to možné) iba vtedy, ak terapiu založím na pravde. Neexistovala žiadna iná cesta. Nik z týchto cudzincov nepoznal moju mamu ani mojich priateľov. Koniec pretvárky.” (str. 40)

Všetko sa sústreďuje na Christie, ktorá sa točí v jednom začarovanom kruhu. Raz lieta v oblakoch, inokedy sa odovzdáva osudu, ničí ju prázdnota a samota, ktoré v nej zabíjajú chuť do života. V prípade nezdarov obviňuje okolie, že sa jej dostáva málo pomoci, každý ju sabotuje, je netrpezlivá a neraz má túžbu opustiť skupinovú terapiu, do ktorej investovala nielen veľa peňazí, ale aj času.

Autorka vás, okrem iného, dopodrobna oboznámi s bizarnými, priam šokujúcimi vzťahmi, do ktorých sa veľakrát bezhlavo vrhala, a ktoré ju opakovane stiahli až na samé dno. Po tom, ako zakaždým ostáva sama a cíti sa ako sexuálna anorektička, opúšťa ju viera na vybudovanie plnohodnotného vzťahu. To, či nakoniec nájde svoje vytúžené šťastie, a ako sa popasuje s prístupom psychoterapeuta doktora Rosena, zistíte, ak sa po knihe rozhodnete siahnuť.

Knihu Skupinová terapia odporúčam milovníkom skutočných príbehov, ktoré sa primárne venujú psychickému zdraviu. Nájdete v nej absenciu sebalásky, náročné nadväzovanie vzťahov, tému poruchy príjmu potravy, neschopnosť deliť sa s druhými o svoje pocity či problémy. V neposlednom rade ide o príbeh, ktorý je založený na budovaní nových priateľstiev a ukazuje silu ľudskej spolupatričnosti. Nečakajte žiadne oficiálne medicínske postupy, skôr nekonvenčné metódy, pri ktorých neraz pokrútite hlavou rovnako, ako samotná autorka.